Backbone

informació obra



Autoria:
Blaï Mateu Trias, Camille Decourtye
Sinopsi:

Un dels espectacles més coneguts de la companyia, A Simple Space, s'ha representat més de sis-cents cops a prop de vint-i-quatre països. És una bona prova de l'interès que desperta arreu la visió del circ de Gravity & Other Myths. Ara, repeteixen èxit amb aquest altre muntatge, una nova col·lecció d'acrobàcies impossibles que ells executen amb una tècnica impecable. Com a motiu central, una "columna vertebral" (backbone) que gira al voltant de la força, del lloc on s'origina i de la manera com la mesurem. L'espectacle parla sobre la força física i l'emocional, sobre la força individual i la del grup. D'una bellesa intensa, les imatges que els integrants de la companyia generen amb els seus cossos són provocadores, extravagants i especialment expressives. Som, com diuen ja alguns crítics, davant d'una manera nova d'entendre el circ. Ens la dona a conèixer una companyia puntera que porta encara més enllà els límits del circ contemporani.

Fundada a Adelaida el 2009, Gravity & Other Myths està especialment preocupada per fomentar el sentit de la comunitat entre els professionals del circ. No només ho fa al seu país sinó també contactant amb les companyies locals en les freqüents ocasions en què viatgen a l'estranger.  Porten la seva activitat més enllà de la pista, participant en seminaris i workshops en els quals comparteixen el seu mètode de treball i els seus coneixements, oferint sempre suport a les noves generacions d'artistes. Fins i tot dediquen part dels seus recursos a facilitar als artistes emergents de circ i moviment uns microcrèdits que volen ser alternativa i complement al sempre complex sistema de subvencions oficials.


Crítica: Backbone

15/07/2019

Descobrint el nou circ

per Judit Martinez Gili

Backbone Teatre Grec, 12 de juliol de 2019 [caption id="attachment_4852" align="aligncenter" width="300"] Carnival cinema[/caption]

No cal l'espectacle de les rareses per parlar de circ. És un llenguatge desafiant, molt més disciplinat i dolorós del que aparenta precisament per amagar la fortalesa exigida. Tampoc són necessaris elements de construcció escènica més que aquells que la natura proveeix. D'aquesta manera, amb un exercici completament orgànic i el treball col·lectiu i coordinat fins al darrer detall és possible buscar i trobar la bellesa de les formes, l'equilibri i nodrir-se de la inèrcia i la fluïdesa de moviments. Ara bé, sense perdre mai aquesta voluntat de guiar la respiració del públic i la competició per superar les lleis de la física de forma ascendent entre dansa i acrobàcia.

El col·lectiu Gravity and other myths repten la rectitud de la columna vertebral per experimentar al voltant de la força com a motor social. El col·lectiu front l'individu, el creixement de sumar forces a diferents velocitats i dimensions. La proposta Backbone segueix un relat en el qual els dotze artistes entre teatre físic i guia musical construeixen una peça diversa, d'esglai i de penetració.

El públic del festival Grec segurament no està en la seva majoria acostumat al desafiament de la gravetat d'aquesta companyia de circ australiana, a l'escena que reté l'alè i aconsegueix que qualsevol persona vulgui mirar a tres construccions a la vegada. Per aquest motiu, Backbone brilla en la seva màxima intensitat a l'aire lliure, per ser una peça amb mirada molt estètica, que combina i compenetra la música, els efectes lumínics a la nit i l'acrobàcia col·lectiva. El grup es descobreix amb la naturalitat de qui fa circ com si fos qualsevol cosa.

Judit Martinez Gili @CritCultural