L’agost infinit

Rostoll cremat
Festival Grec, Mercat de les Flors, 25 de juliol de 2019

L’agost és, però també es fa. I da tant fer-lo, i fer-lo, i fer-lo, de tant fer l’agost i de tant estrènyer-lo, ai, que no acabem tots secs, farts i bruts. El temps concret de Rostoll cremat, l’estiu, té un espai també concret, Mallorca. Tot i que, si no fos per la parla dels protagonistes, rica i local, que els situa, salada, ben bé podria posar-se en qualsevol municipi de costa arrasat pel turisme, digues-li Sitges, digues-li Barcelona.

L’obra és una al·legoria, a partir de la rondalla de les faves màgiques, de les conseqüències del turisme —aka capitalisme—, de la seva tendència expansiva per mercantilitzar el que pugui, sigui un animal, un arbre o un paisatge.

L’avarícia, disfressada d’ambició, corromp a Joanet (Toni Gomila), a la seva dona (Caterina Alorda) i al seu fill (Joan Toni Sunyer), una avarícia inesgotable i contagiosa, quan ells només volien alliberar-se de l’agricultura. La filla (Xesca Vadell), la jove idealista, però, s’oposa a vendre-ho tot al turisme. Què en sabrà ella, d’haver de guanyar-se la vida? Com pot estimar-se realment una terra, unes oliveres, sense haver-les treballat? Els camps d’oliveres mallorquins s’han convertit en un jardí dels cirerers txekhovians.

L’escenografia és sòbria: una catifa de rostoll i una gran bala de palla. Al fons, un paisatge de Mallorca, que el substitueix una imatge de platja que podria ser una foto de Martin Parr.

Els punts més forts de l’obra són la pàtina còmica, tot i la crítica; i la riquesa d’un llenguatge viu i real, com una Marta Rojals mallorquina, amb tot de frases per emmarcar. El punt feble és que en alguns moments l’obra sembla moure’s una mica lenta, com una bala de palla. O com una tarda d’estiu. No passeu ànsia, però. Val molt la pena.

Per apropar-nos a la realitat hem de mirar ficció, i per això cal anar a Rostoll cremat. I per les risses també. De veres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *