Rebota, rebota y en tu cara explota

informació obra



Direcció:
Agnés Mateus, Quim Tarrida
So:
Quim Tarrida
Vídeo:
Quim Tarrida
Il·luminació:
Carles Borràs
Producció:
Antic Teatre, Festival TNT
Companyia:
Moviment d'Insurrecció Sonora (M.I.S.)
Músics:
Moviment d'Insurrecció Sonora (M.I.S.)
Sinopsi:

Ens hauria d’esclatar la vida a la cara més sovint…

Sortim a celebrar el futbol en centenars de milers. Ens mengem els plàstics que llencem a l’estómac dels peixos que ens cuinem per sopar. Ens venem els pisos i els apartaments a preus impossibles per a nosaltres mateixos i després ens manifestem contra el turisme. Els nostres amics s’han convertit en polítics i ara viuen en un despatx. Assassinem dones a raó de dues per setmana des de fa 10 anys i nosaltres encara hem de continuar defensant-nos i justificant-nos davant la gent que ens escolta. Això sí, que no falti el minut de silenci a la porta dels ajuntaments amb cada morta.

Les dones no “perdem” la vida, a les dones ens assassinen. Comencem a dir les coses pel seu nom. S’ha de perdre la por a paraules com assassinat, suïcidi, mort, acudit fàcil, merda seca, metàstasi, leucèmia, calvície, grassor, gra de pus, hemorroides, caca, asfíxia, menyspreu, avortament, eutanàsia, poligàmia, ventre de lloguer, adulteri, vòmit, moc sec, colonoscòpia i amor.

Parlar de la nostra passivitat, de l’acció de les gents petites que està canviant el món a poc a poc, de la nostra deixadesa, de l’esperança que ens queda, de l’amor, del desamor, del meu despotisme que ningú no coneix i uns quants pateixen, de la violència, de la meva violència, de la teva violència…

… ens hauria d’esclatar la vida a la cara més sovint…

Premi de la Crítica 2017 a Noves Tendències 

Crítica: Rebota, rebota y en tu cara explota

11/04/2019

Ni olvido ni perdón

per Lydia Aguilera

Rebota, rebota y en tu cara explota Sala La Planeta, 29 de març de 2019

null

“Puta. Zorra. Gorda. Marimacho. Calentorra. Loca. Guarra. Fea. Histérica. Camionera. Frígida. Golfa. Verdulera” y un sinfín de insultos más para calentar motores.

Vivimos en una sociedad en la que el machismo está presente en todo lo que nos rodea y Agnés Mateus y Quim Tarrida se encargan de recordarlo al espectador, a la vez que le hacen reflexionar en Rebota, rebota y en tu cara explota. En la performance se menciona a los famosos personajes femeninos de Disney, los que, sea cual sea su historia, al final siempre se casan, a excepción de Elsa, de Frozen, sobre la que corre el rumor que es lesbiana por el simple hecho de no haberse casado. También se habla de grandes heroínas de la historia que quedan relegadas a un segundo plano, por llevar el apellido de su marido, como Marie Curie.

La vida es muy distinta dependiendo de los genitales con los que se haya nacido. Los hombres son los que marcan el ritmo, los que lideran el mundo; a las mujeres, se las asesina y la respuesta de la sociedad nunca llega. Igual que los súperpoderes de los personajes de ficción, los humanos tienen el súperpoder del olvido, que les permite apartar la mirada de lo que verdaderamente importa, en este caso, de la violencia machista.

Durante el transcurso de la obra, el espectador pasa por distintos estados de ánimo y emociones: empieza riendo, entra en tensión, se siente incómodo y se va con una sensación de tristeza, rabia e impotencia al mismo tiempo. Existe un antes y un después del espectáculo.

El mensaje es claro: a las mujeres se las insulta, se las educa en la invisibilidad y finalmente, en el peor de los casos, se las mata. Todo esto ocurre ante la pasividad y el olvido de una gran parte de la sociedad. Ya va siendo hora de pasar a la acción y de entender que hay cosas que no se deben olvidar ni perdonar.

Lydia Aguilera @lydiajeanebaker