Júlia (trilogia de la imperfecció)

informació obra



Intèrprets:
Oriol Tarrasón, Mireia Trias, Virgínia Martínez, Laura Bernis
Autoria:
August Strindberg
Dramatúrgia:
Raimon Molins
Escenografia:
Clàudia Vilà 
Il·luminació:
Maria Domènech
Vestuari:
Sala Atrium
Interpretació musical:
Dani Campos
Companyia:
Mima Teatre
Sinopsi:

Júlia és una noia a qui li agrada flirtejar amb allò prohibit, allò desconegut. Durant la nit de Sant Joan ha decidit barrejar-se amb la diferència, amb el “poble”. El company triat per a aquesta aventura aquesta nit serà el Jean, un seductor, intel·ligent i manipulador depredador. La nit serà llarga, una nit d’exorcisme personal, social, polític i de gènere.

Trilogia de la imperfecció:

Nora, a partir de Casa de nines d'H Ibsen

Júlia, a partir de la Srta. Júlia d'A. Strindberg

Nina, a partir de La gavina d'A. Txèkhov

La "Trilogia de la imperfecció" agrupa tres universos, tres punts de vista masculins sobre tres dones que volen i necessiten anar més enllà del paper adquirit socialment per acostar al seu jo més íntim, humà i per tant allunyat d'allò que ens fan entendre que és el correcte, allò que s'espera . allò perfecte. Són tres dones lluitadores, a qui les nafres d'un somni prefabricat de perfecció de la seva condició no les silencia per sempre més. Són tres veus reivindicatives i que malden per construir-se a voluntat. La seva iniciativa, però, canviarà forçosament el seu entorn, ho ha de posar en dubte i s'obrirà un debat sobre allò que creiem real i inqüestionable i allò que podem i hem de qüestionar . Per viure, senzillament. Tres grans obres de la literatura dramàtica adaptades sota el paraigua d'una trilogia a partir de la dona però amb un crit per a tota la humanitat.

Amb aquesta proposta, Atrium inicia un nou projecte de la mà de tres dels grans autors que han canviat el contingut i la forma de l'art escènic dels últims cent anys fins als nostres dies. Tres autors que, visionaris, des de la transició del segle XIX al XX ens qüestionen, més vius que mai, als humans de la transició del segle XX al XXI.

Finalista a disseny de video (Joan Rodon) al Premi de la Crítica 2017

Crítica: Júlia (trilogia de la imperfecció)

12/02/2017

Poder repartido

per Novaveu
Júlia, segona part de la Trilogia de la Imperfecció Sala Atrium, 3 de febrer de 2016 julia

Llegamos a la segunda parte de la Trilogía de la imperfección de Raimon Molins y la compañía de la Atrium. Y lo hacemos con muchas de las características que marcaron Nora: El espacio, el equipo y, sobretodo, el uso de recursos audiovisuales proyectados sobre la pared.

Aunque a ratos sigue el caos provocado por las múltiples acciones –escénicas y audiovisuales- simultaneas, cabe decir que en esta ocasión el uso de la cámara está más limitado. La grabación in situ queda complementada por imágenes de la película de 1951 dirigida por el sueco Alf Sjöberg. Y la combinación cine-teatro crea imágenes muy potentes: La niña que mira por la ventana para convertirse en la actual Júlia de Patrícia Mendoza. El abrazo de la protagonista a la proyección del pájaro. La señorita sueca desapareciendo en el jardín con el cuchillo en la mano. Momentos, fotogramas teatrales de gran intensidad.

También es muy interesante el contraste de la acción con la constante mirada voyeur que ofrece la cámara a través de la ventana. En una sociedad en la que la opinión de los demás es clave para el desarrollo social, nosotros nos convertimos en los jueces y verdugos por el simple hecho de espiar a la pareja, cual asesino que espera escondido a su víctima. Al final, la víctima de la presión social acaba cayendo, aplastada de forma muy gráfica por su compañero. Atentos a la maleta, protagonista de otro momento memorable.

A nivel interpretativo, Mendoza y Jordi Llordella representan un cambiante juego de poder entre dominante y dominado. Por un lado tenemos una Júlia risueña, despreocupada y seductora, especialmente reluciente en la primera parte. Por el otro, Llordera se pone en la piel de un Jan duro y firme, con una notable evolución desde la servidumbre de su condición social a la aparente supremacía de su género. Les acompaña Mireia Trias en el papel de una Cristina más secundaria, cuya potencia reside más en las constantes miradas silenciosas y llenas de reproche.

Por todo, Júlia es una versión muy visual del clásico de Strindberg. Con mucho movimiento y una puesta en escena llamativa. Mientras en el contenido Júlia y Jean se disputan el poder, el cine y el teatro se lo reparten en la forma. El resultado, una fusión experimental que destaca por momentos.

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