Moving with Pina

informació obra



Producció:
Il Funario – Pistoia
Autoria:
Daniela Feixas, Carla Torres
Sinopsi:

Cristiana Morganti va ser durant una dècada ballarina solista del Tanztheater Wuppertal de Pina Bausch. Va assajar i va ballar coreografies que el públic ha admirat amb fervor. D’aquella experiència vital i artística neix una conferència ballada per compartir la poesia, la tècnica i la creativitat de la gran coreògrafa alemanya. Un viatge per l’univers de Pina Bausch des de la perspectiva del ballarí. Una oportunitat per descobrir la devoció, la imaginació i l’amor pels detalls d’un llenguatge coreogràfic únic i revolucionari. Una ocasió per descobrir molts secrets, sobretot, com es crea la màgica i misteriosa relació entre l’artista i l’espectador.

Crítica: Moving with Pina

26/11/2018

Una lliçó de dramatúrgia emocional

per Azucena Moya

Moving with Pina Teatre de Salt, 3 de novembre de 2018

Moving with Pina és l’espectacle-conferència presentat com un apropament a l’univers poètic i creatiu de Bausch, que va tenir lloc al Teatre de Salt el passat dissabte 3 de novembre. La intèrpret, Cristiana Morganti, cavalca entre l’explicació de l’univers creatiu de Pina Bausch i la seva experiència personal i professional com a ballarina dins de la companyia del Tanztheatre Wuppertal.

El cos de Morganti apareix embolcallat en un vestit vermell de festa, reconeixem d’immediat l’estètica dels espectacles del Tanztheater. Sense més escenografia que una cadira i un segon vestuari negre, la intèrpret ens transporta, com Alícia entrant al món de les meravelles, dins l’univers de Pina Bausch i convoca la seva presència a l’escena a través de l’amplíssim registre de moviments que el seu cos ha anat acumulant al llarg dels anys treballats amb la companyia. Morganti és capaç de desplaçar-se des del treball corporal i emocional de cada fragment coreogràfic a l’explicació i el guió de la conferència, amb la delicadesa i l’empenta d’un rierol d’aigua.

Coreografies com La consagració de la primavera, Água, i Kontakthof van ser les escollides per la ballarina per explicar-nos quins mecanismes seguia la companyia en mans de Bausch durant el procés de creació, per arribar a muntar uns espectacles carregats d’emoció, subtils però sublims.

Cristiana comparteix l’alt grau de compromís i les vicissituds a l’hora de treballar amb la coreògrafa en clau d’humor i amb molta estima. Desvetlla exercicis i tècniques que utilitzava Pina per compondre els espectacles que van revolucionar la dansa contemporània. Com el principi d’estranyament, en el qual agafava un gest quotidià i el repetia en un context completament diferent o aïllat del significat primigeni.

El que ens queda clar és que tant Pina com els seus ballarins eren persones capaces de donar la pell a l’escenari. La presència i l’essència de Bausch impregnen l’espai i es genera un ambient melancòlic i tendre en veure l’amor de la ballarina per l’obra que ha marcat les vides dels integrants de la companyia del Tanztheatre.

Azucena Moya