Ven a Fraguel Rock

informació obra



Intèrprets:
Rocío Manzano, Sara Sansuan, Laura Vila Kremer
Escenografia:
Xesca Salvà
Il·luminació:
Gerard Orobitg
Vestuari:
Cinta Moreno, SaraLo Serra Nilsson
Companyia:
Casa Real, Moreno Ensemble project
Autoria:
Moreno Bernardi
Sinopsi:

Benvinguts al nostre parc d'atraccions, un parc temàtic dedicat a les sèries de ficció dels anys vuitanta. Aquesta és 'Ven a Fraguel Rock', l'atracció menys visitada del parc, però no per això la menys emocionant. Aquesta nit, per exemple, hem descobert que tres dels nostres treballadors (o hauríem de dir treballadores?) hi viuen clandestinament, amagats a la part del darrera. Es diuen Glenda, Animal i Alegre Mariachi. Sí, aquests són els seus noms (o hauríem de dir els seus personatges?). També aquesta nit, hem descobert un mort al lavabo de servei de 'Ven a Fraguel Rock'. Aquesta mateixa nit. I pel que sembla, un dels tres és el culpable: o Glenda, o Animal o Alegre Mariachi. Sí, això és el que sembla. I al nostre parc d'atraccions, el que sembla és el que és.

Després de l'èxit de 17 simpàtiques maneres d'acabar amb el capitalisme, la Cia Casa Real (responsable de les vetllades teatrals Assajar és de covards) estrena el seu segon espectacle dins d'El Cicló: Ven a Fraguel Rock. Una comèdia negra que fa servir les convencions del gènere detectivesc per a reflexionar sobre els conceptes d'identitat, rol i gènere. Una faula contemporània que explora la influència que tenen els estereotips de ficció a l'hora de construir-nos com a individus. Un espectacle interactiu on cada nit el públic decidirà qui dels tres protagonistes és culpable.


Crítica: Ven a Fraguel Rock

03/06/2017

Allò, Ell o Ella.

per Sílvia Mercè i Sonet

Ven a Fraguel Rock Teatre Tantarantana, 24 de maig de 2017 [caption id="attachment_662" align="aligncenter" width="336"]Fes click per veure el reportatge sencer Fotografia d'Aitor Rodero[/caption]

Salvador S. Sanchez i Raquel Loscos són un gran tàndem de dramaturgs i directors que porten des de 2011 regalant-nos les seves creacions amb la companyia La Casa Real, els últims anys ja com a companyia resident al Teatre Tantarantana. L’últim que ens han ofert és “Ven a Fraguel Rock” amb Laura Vila, Sara Sansuan i Rocío Manzano a dalt de l’escenari. Que com sempre, interpreten a la perfecció aquests personatges estripats que tant ens recorden a nosaltres mateixos.

Per als que vam néixer als 90, abans de res hem de posar-nos una mica al dia sobre les sèries que veien els que als 80 i 90 eren adolescents. El text està ple de referències i frases típiques d’aquestes sèries, el públic ha d’estar molt atent per poder-les reconèixer totes (per exemple, al llarg de tota la obra recitaven l’opening gairebé sencer de Bola de Drac), però el millor és que no es fan evidents ni busquen la broma fàcil, sinó que estan perfectament integrades en el text.

Tres personatges que semblen sortits de sèries de dibuixos animats viuen dins un parc d’atraccions, dormint darrere l’atracció de Fraguel Rock, fins que un dia un fet esgarrifós amenaça la seva felicitat, l’assassinat d’un dels animalons de felpa que la protagonitzen. Abans d’entrar, basant-se única i exclusivament en els propis prejudicis, el públic ha de decidir qui ha estat l’assassí a través d’un vot a unes urnes situades a l’entrada. El públic i les actrius saben el resultat de les votacions en el mateix moment, a través d’un joc de llums, i l’obra compta amb tres finals alternatius depenent de l’assassí de la nit.

Tot això és la forma, un paquet molt ben presentat, enginyós, colorit, proper, jove, divertit, una mica gamberro, i sobretot, ben executat. Però l’important, és el contingut. Amb l’excusa d’una trama policíaca, de misteri, i aquests personatges de dibuixos animats, la Casa Real ens parlen d’un tema social (o polític, depèn de com ho miris) molt actual i sobre el que encara ens queda molt camí per recórrer: la identitat de gènere.

Tres personatges: un home, una dona i un animal. No, perdoneu: l’home, la dona i l’animal. Els conceptes. L’essència del que significa ser cadascun d’ells. Què s’espera de tu quan tens unes determinades característiques físiques, què tens permès i què tens prohibit. Però per a mi va més enllà encara, per mi no només parla del gènere, sinó de la identitat individual, en sí.

No sabem qui som si no deixem que els altres ens defineixin. El món occidental necessita tenir-ho tot endreçat i catalogat i això afecta a tots els nivells, a l’hora de definir el nostre rol dins la societat, dins un grup de treball, dins la família o dins una parella. Ens guiem per etiquetes, i moltes d’aquestes etiquetes van lligades a una cadena que ens costa molt trencar. Perquè som animals de costums, i allò que és diferent i desconegut ens fa por, i tal i com ens diuen a Fraguel Rock, preferim que ens diguin qui som, abans que exposar-nos a descobrir-ho nosaltres mateixos en solitari.

Sílvia Mercè i Sonet.