Nua, radiografia d'un transtorn

informació obra



Intèrprets:
Anna Perelló
Autoria:
Anna Perelló, Andrea Ros
Direcció:
Marta Aran
Sinopsi:

NUA és un espectacle total que reuneix moltes disciplines artístiques. Un monòleg confessional, sense quarta paret ni xarxa, en el que ens situarem al límit entre ficció i realitat, entre teatre documental i teatre postmodern.

NUA neix de la necessitat de parlar dels patrons apresos partint d'un treball d'introspecció del dolor i de documentació amb companyes, amigues, mares, germanes,... Neix de la necessitat de parlar d'una realitat i donar veu a totes aquelles dones que no han pogut parlar o que no saben com fer-ho.

 Sinopsi

Tornar a casa després d’anys de viure fora i trobar-te amb els fantasmes dels quals vas fugir. O podríem dir monstre, quan es tracta d’un trastorn d’alimentació. D’això parlarem a NUA (Radiografia d'un trastorn). En primera persona i sense filtres. Cruu. De com aquest trastorn va impregnant cada cèl·lula del teu cos i es converteix en una veu que et posseeix. De com la societat ens imposa uns cossos i uns judicis que fan que visquem en un constant restricció/abús. Inclús quan parla de la “bellesa real”. De com a totes ens afecta. De com la suma de vivències ens va estrenyent més i més la cotilla fins a ofegar-nos. I de com d’això també se’n surt.

Crítica: Nua, radiografia d'un transtorn

28/06/2022

Allò que no sabies de mi però també soc jo

per Judit Martinez Gili

NUA (Radiografia d’un trastorn)
Mostra d’Igualada, 1 d’abril de 2022

Només arrencar el monòleg amb l’entrada d’Ann Perelló a l’escena, NUA (Radiografia d’un transtorn) ja s’encarrega de deixar clar fins a quin punt parlarà de prop. Des del bon rotllo i la transparència, la proposta és honesta i directa, i es disposa a sacsejar el passat i el present de tothom que hi ha a la sala, en especial a la mateixa Ann Perelló, intèrpret i co-dramaturga, juntament amb Andrea Ros, que rememora la seva pròpia història. Ella, sota la batuta de Marta Aran, se sotmet en pro de la sensibilització a través de la cultura, funció rere funció, a un cru viatge al seu present i passat.

La història transcorre en dos plans paral·lels. Ann Perelló del present, que torna a Mallorca per un assumpte familiar, i l’Ann Perelló adolescent, descontenta amb qui és i com és, amb la relació que té amb la seva família i companys, i amb el seu cos. Si bé ambdues situacions són dures, es planteja amb molta frescor, energia, ritme i amb un punt de quotidianitat còmic que l’actiu amaneix aportant detalls de proximitat a part del cos en escena. En aquesta confluència constant de línies temporals s’hi dibuixa una voluntat d’encarar l’abans, la tempesta, i l’ara, quan sembla que el pitjor ha passat i es pot començar a mirar amb perspectiva. D’aquesta manera, en la peça es minifesta el gran valor de l’art, la seva capacitat de transmetre, connectar i impactar emocionalment a través de l’entreteniment o el pur gaudi. En cap moment NUA dona lliçons de com s’ha de gestionar, com s’ha de detectar o prevenir un trastorn de la conducta alimentària; únicament busca que se’n parli.

És molt difícil sostenir un monòleg durant una hora i la proposta acompanya la protagonista amb un espai diàfan on uns vàters són armariets de la intimitat del personatge. Llum, contrallum i ombra, música pop dels dos mil i projeccions a la paret blanca del fons; tot disposat per deixar espai a allò que, com que no se’n parla, és com si no existís, i que pren forma en converses, trucades i missatges, i fragments de diari personal. De fet, l’imaginari de NUA fa aquella sensació de salt al passat rememorant el messenger, el fotolog o les cançons de la Britney Spears. En l’actualitat prenen altres formes però són, al cap i a la fi, els canals, llenguatges i contingut que consumeixen en massa les adolescents, a través del qual conformar les expectatives vinculades al cos que associen a l’entorn.

És així. Comptar calories per menjar més sa, començar l’operació biquini amb petites restriccions autoimposades, o basar el culte al cos en les exigències de pertànyer als estàndards de la societat semblen estratègies de màrqueting o pràctiques habituals, normals, inofensives, però són els primers passos d’un trastorn de la conducta alimentaria. NUA, en aquesta radiografia del cas d’una noia adolescent, es dirigeix a cada persona asseguda a platea, perquè visibilitza un problema sistèmic gravíssim que realment afecta tothom. Un espectacle que activa la conversa, que arriba perquè parla directament al públic, i connecta tant amb joves com amb adults.

Judit Martínez Gili
@CritCultural