Davant la jubilació

informació obra



Intèrprets:
Marta Angelat, Mercè Arànega, Pep Cruz
Escenografia:
Krystian Lupa
Il·luminació:
Krystian Lupa
Vestuari:
Piot Skiba
Vídeo:
Lukasz Twarkowski
Producció:
Teatre Lliure, Temporada Alta - Festival de Tardor de Catalunya
Coreografia:
Tao Ye
Composició musical:
Xiao He
Estrena:
Temporada Alta 2016
Companyia:
Obeses
Direcció:
Antoni Font-Mir
Sinopsi:

Un text fonamental del dramaturg en llengua alemanya Thomas Bernhard basat en fets reals. El feixisme, revisitat per Krystian Lupa. A l’extrem de l’actualitat. Irreductible.
 
"Retrat bernhardià d’una família intoxicada pel nazisme; un ampli espectre de símptomes, una humanitat malalta i esguerrada.
Ja no es tracta d’una ideologia, d’un monstre històric, sinó d’una malaltia espiritual de la humanitat.
Tots els sentiments humans, valors i aspiracions estan infectades per aquest virus.
Ja no es tracta de l’absència de moralitat, de l’amputació del bé, sinó de la moralitat malalta i esguerrada, de la bondat falsificada.
La malaltia profunda de l’home contemporani que genera individus invàlids segons el diagnòstic de Thomas Bernhard.
Uns germans afectats pel virus de la mutació actual del nazisme, enclaustrats en una existència familiar falsificada, en una presó estreta i asfixiant creada i custodiada per ells mateixos, en què es respira l’odi, la por i la impossibilitat de ser feliç..."

Krystian Lupa

Premis de la Crítica 2016 categoria espectacle

Premis de la Crítica 2016 categoria actriu (Marta Angelat)

Premis de la Crítica 2016 categoria espai sonor (Roger Ábalos)

Crítica: Davant la jubilació

05/03/2019

Asfixia i decadència

per Ferran Gordillo

Davant la jubilació Teatre Lliure, 20 de Febrer de 2019

Aquesta producció de Davant la jubilació es va estrenar el 2016 i a ningú li hauria d'estranyar que se  segueixi fent. Es tracta d'un dels textos més significatius de la producció Bernhardiana, on acusa directament a la societat de la col·laboració directa, o per condescendència amb el règim nazi. Tres germans, tancats en una casa sense vida, vella i desagradable conformen una atmosfera decadent que ens serveix com a metàfora extraordinària pel que Bernhard creia que era la malaltia de la humanitat, aquesta absència de moral. La felicitat és el que busquen, tots tres, però cap la pot trobar, tancats en el passat.

Krystian Lupa posa en escena el text amb Mercè Arànega, Pep Cruz i Marta Angelat, que fan un treball preciós. A ningú li sorprèn, però, que un director com Lupa, amb tot el que això comporta, el seu passat nacional i com a director teatral, sigui el millor candidat per posar en escena aquest text, que per molt difícil que sembli, aquí només respira veritat.

A banda del gran tema que tracta Bernhard, i que expressa d'una forma meravellosa, el que més sorprèn en ell, a part del seu compromís amb desemmascarar la falsa moral i la doble cara de la seva societat, és l'escriptura que planteja. Una escriptura que sembla no tenir aturador, on es van repetint els mateixos conceptes una vegada i una altra introduint petites informacions a mesura que avança. Alguna cosa en els seus textos sembla estar aturada, atrapada en un passat però que no pot deixar de parlar. És també una meravellosa escriptura que contempla uns personatges que només escolten. A vegades durant actes sencers. És la veu dels que parlen i dels que callen. Bernhard semblaria escapar d'un naturalisme doncs, entrant en altres lògiques interpretatives per entendre el codi que ens planteja, però en aquest muntatge ens trobem una interpretació absolutament precisa, treballada frase a frase, que no deixa escapar ni un matís de significat. Estem parlant d'unes meravelloses interpretacions del trio que conforma la peça, tant quan callen, com quan parlen sense aturador.

Una precisa direcció per part de Lupa acaba conformant una peça asfixiant, violenta i desoladora. I és que la posada en escena és digna d'elogi, des del treball de l'ambient sonor a l'ús del vídeo, un vídeo que dóna una dimensió a vegades molt més intima a la peça, ajudant-se de primers plans o reforçant el sentiment de claustrofòbia en una projecció de miralls on es veuen repetides la mateixa escena. Una peça que per molt rodona que sigui, tot el que sobresurt és proximitat i la veritat dels tres actors que l'estan interpretant, que t'atrapen.

Ferran Gordillo