Belgian rules

Teatre | Nous formats

informació obra



Dramatúrgia:
Miet Martens, Edith Cassiers
Composició musical:
Raymond van het Groenewoud, Andrew Van Ostade
Vestuari:
Kasia Mielczarek, Jonne Sikkema, Les Ateliers du Théâtre de Liège, Catherine Somers
Il·luminació:
Wout Janssens
So:
Howard Heckers
Intèrprets:
Annabelle Chambon, Cédric Charron, Tabitha Cholet, Anny Czupper, Conor Thomas Doherty, Stella Höttler, Ivana Jozic, Gustav Koenigs, Mariateresa Notarangelo, Çigdem Pola, Annabel Reid, Merel Severs, Ursel Tilk, Kasper Vandenberghe, Andrew James Van Ostade
Autoria:
Enrico Casagrande, Daniela Nicolò
Sinopsi:

Parlem de Bèlgica i parlem, també, de teatre. Són dos dels temes que millor coneix Jan Fabre, un artista que s'ha guanyat fama de creador extrem, sempre disposat a tibar la corda al màxim i a plantejar reptes, tant als seus intèrprets com al públic. Ho va fer fa poc amb un muntatge maratonià de 24 hores de durada (Mount Olympus) i ho torna a fer ara en una nova mostra del seu talent servida en escena per una quinzena d'intèrprets. Ells s'encarreguen de mostrar davant del públic les essències d'un país que és el bressol de la burocràcia europea, que parla tres llengües i que constitueix un estat artificial que el mateix Fabre no dubta a rebatejar com a "Absurdistan". I és que, com a bon belga, Fabre (natural d'Anvers) es riu de si mateix i del seu país, una habilitat tan pròpia d'aquest estat com la cervesa, les fanfàrries, les bandes i agrupacions musicals (majorets incloses), l'afició als coloms, les curses ciclistes o les patates fregides... El belga està orgullós de la seva falta d'orgull, diu Fabre sobre un país de surrealistes (que potser no era belga Magritte?) i que és tan surrealista com subversiu. Ironia i un imaginari visual que no aconsegueix amagar l'artista plàstic que conviu amb el creador escènic són marques de fàbrica d'un espectacle que defensa la pluralitat nacional de Bèlgica i que, més enllà de l'acord o desacord amb les premisses que exposa l'artista, sembla pensat per ser vist en el nostre país i en aquest moment. Un text de Johan de Boose, les cançons de Raymond van het Groenewoud i la música d’Andrew James Van Ostade acompanyaran el públic durant les gairebé quatre hores d'una representació que porta a escena ni més ni menys que la identitat belga amb l'ajuda, això sí, d'uns músics i intèrprets de les nacionalitats més diverses.

Finalista a espectacle internacional dels Premis de la Crítica 2018

Crítica: Belgian rules

24/07/2018

Belgium is different... o no tant?

per Nil Martín

Belgian Rules / Belgium Rules Teatre Lliure de Montjuïc, 20 de juliol de 2018 [caption id="attachment_2704" align="aligncenter" width="600"] © Wonge Bergmann[/caption]

Jan Fabre, que va ser fa poc a Espanya amb el seu macroespectacle Mount Olympus, de vint-i-quatre hores de durada, arriba al Grec Festival de Barcelona amb Belgian Rules / Belgium Rules, una peça de durada més reduïda (només quatre hores, i sense entreacte) que és alhora un homenatge i una sàtira mordaç del seu país, Bèlgica.

Fabre pinta una Bèlgica surrealista fins a l’excés, alegre i pintoresca, però també plena de punts foscos i de doble moralitat. L’ambigüitat entre la paròdia i l’orgull nacional (ni que sigui pel fet que el seu país és el més friqui del món) és constant des de la primera escena, un fantàstic monòleg en què un borratxo (estel·lar Andrew James Van Ostade, que és també autor d’algunes de les peces musicals de l’obra), sol a l’escenari, ens presenta la seva pàtria: Bèlgica. Acte seguit, comença el viatge, que ens portarà (si ens deixem portar) a conèixer les absurditats i contradiccions d’aquest país i, per extensió, les absurditats i contradiccions de la humanitat sencera.

El viatge que ens convida a fer Belgian Rules és llarg i intens. Molts hauran d’abandonar la sala, ni que sigui per anar a fer un riu. Jo no ho vaig fer. Perquè penso que l’espectacle guanya sense pauses, que potser tallarien el flux energètic de l’obra. Hi ha moments divertidíssims (cada cop que apareixen els coloms, símbol de la columbofília belga, i els eriçons, al·legoria del comportament retret belga), moments més teòrics i espessos (protagonitzats pel text de Johan de Boose), moments festius (cada cop que surten a escena els personatges dels carnavals i les festes belgues), moments de pell de gallina (l’episodi que tracta de l’ús del gas mostassa a Ieper durant la Segona Guerra Mundial, en què un colom toca sol la trompeta envoltat de boira mentre un esquelet porta un carro ple de cadàvers), moments d’esgotament físic total (en què els artistes es fatiguen mentre repassen les normes més absurdes que té o podria tenir Bèlgica), moments de gran bellesa plàstica (com el que imita el quadre El matrimoni Arnolfini, del pintor flamenc Jan van Eyck) i, sobretot, moments inclassificables (queda gravat a la retina el pintor belga René Magritte dret amb el seu clàssic paraigua mentre una dona, simulant la pluja, pixa al llindar de l’escenari – devia esquitxar la primera fila?).

L’encert està en que, malgrat que algunes parts poden semblar més interessants i d’altres, absolutament prescindibles, Fabre sap oxigenar l’espectacle combinant tots aquests moments de tal manera que el nostre cervell no se sobresaturi i pugui esponjar tot el que li cal en quatre hores sense acabar en un col·lapse.

Amb tot, es tracta d’un retrat antinacionalista, o més aviat contranacionalista, d’un país regit per la contradicció, que mai s’ha volgut ficar en una guerra, però que és líder en la venda d’armament; un país en què hi ha un munt de lleis, però en el qual pots fer el que vulguis mentre no et vegi ningú (n’és una prova el gran protagonisme que hi té l’evasió fiscal); un país dominat per la incertesa, que té el rècord d’haver estat 541 dies sense govern, superant de lluny els 315 dies d’Espanya. De fet, en resum, un país que no és gaire més absurd que el nostre. A Twitter, just després de l’estrena, es comentava que potser caldria fer el nostre propi “Catalan Rules”; ves a saber qui s’atreviria a fer-lo i en quines condicions. Segur que donaria molt de joc, però segurament costaria fer-lo amb un estil tan personal i carismàtic com ho és el del creador belga Jan Fabre.

Nil Martín @Nil_ml [embed]https://www.youtube.com/watch?v=kt2okaLGhhg[/embed]