Calidoscòpica

Teatre | Nous formats

informació obra



Intèrprets:
Sonia Gómez, Encarni Espallargas
Autoria:
Sonia Gómez, Encarni Espallargas
Escenografia:
Txesca Salvà, Sonia Gómez
Il·luminació:
Anna Rovira
Sinopsi:

Dues dones en un espai indeterminat. Un llindar. Una frontera més que difusa, que separa el món d’endins del d’enfora, la ficció de la realitat, l’angoixa de la salut. La Sónia és experta en treballar sobre els llindars, en esmicolar les línies que estem tan avesades a traçar entre conceptes i persones, i presentar-nos com si res la fragilitat infinita dels nostres sistemes (i prejudicis).

Calidoscòpica és un duo de Sònia Gómez i Encarni Espallargas, que neix de la invitació que la Sònia va fer a l’Encarni fa un any i mig per crear una peça plegades; un any i mig durant el qual han estat construint pacientment una relació, buscant punts de trobada. I preparant-se. Preparant-se per fer front a alguna cosa que no tenen gaire clara, però posades a viure a l’espai incert de la frontera, val més estar preparades. Sense perdre mai el sentit de l’humor.

Així com Las Huecas es pregunten sobre les línies (també difoses) que uneixen l’amistat i els processos de creació, la Sònia porta a escena una barreja entre curiositat i vulnerabilitat, que acaba desvelant que l’amistat és un joc de miralls, en què és tan important la nostra mirada sobre les altres com la mirada de les altres sobre nosaltres. Oferir-nos a la mirada de l’altre és un acte d’exposició i fragilitat, però també de llibertat i coratge. Superar la por a fer el ridícul no és fàcil, i encara ho és menys davant d’una societat que no dubta a menystenir la diversitat i penjar-nos etiquetes, i que acaba per fer-nos creure que fem el que fem, mai ens en sortirem. Potser per això la Sònia insisteix a dir, tot citant l’Encarni, que Calidoscòpica és un quitamiedos: una manera de reformatejar-nos els tics i reaprendre, gràcies a l’altre, a recuperar la confiança en nosaltres.

Francesc Tosquelles ens recorda que el que compta no és el cap, sinó els peus, “perquè són els peus que ens porten als llocs”. I que les mares ho saben bé, i per això fan pessigolles als peus dels nadons. Calidoscòpica també ens busca els peus, per fer-nos-hi pessigolles.

Crítica: Calidoscòpica

05/09/2024

Calidoscòpica; per veure-hi bé cal canviar la prespectiva

per Anna Ginestà

Calidoscòpica

Refugi 1 - Moll de la costa (FITT), 31 d'agost de 2024


Vaig veure una creació de la Sònia Gómez per primera vegada al FITT uns dies enrere. Tothom em va avisar: això estarà molt bé. Hi anava sense expectatives perquè, tot i l'avís, em costava imaginar que una cosa a vegades tan poc lligada com els resultats d'un laboratori escènic pogués estar realment tan bé. Soc escèptica amb els laboratoris. O, en tot cas, ho era fins fa uns dies. En presentar-me a la localització indicada amb sentiments oposats, però seguint l'ancestral filosofia de "hi anem i ja veurem", sense ser-ne conscient vaig encertar de ple l'actitud idònia per connectar amb la peça que anava a veure.

Calidoscòpica és un projecte de recerca sobre salut mental o, en realitat, sobre allò que ens travessa a totes. La Sònia i l'Encarni tenen cada una vivències pròpies, així com formes d'afrontar-les també particulars. Com ens passa a totes. A l'escenari, es riuen una estona del món i d'elles mateixes, juguen a imaginar la realitat des de diferents punts de vista, filtres, al·lucinacions. El que veiem des de la grada és sobretot la relació, de fet bastant graciosa i enginyosa, que es trava entre les dues en intentar compartir aquestes vivències, punts de vista i recursos.

Una de les coses que més em va impactar, com es pot intuir per la menció al meu escepticisme, és que pogués deixar-me tan tranquil·la, contenta i satisfeta una obra amb una dramatúrgia tan poc convencional, el que significa que fins i tot tendeix a l'absurd en alguns punts (atribució gens pejorativa). El fet que neixi d'una exploració, que aquesta exploració sigui el que el públic veu directament (en comptes d'una història fixada després d'aquest procés) i, sobretot, que així i tot el ritme i l'equilibri entre dansa, text, humor i música sigui consonant, indica que el procés de creació s'ha fet a consciència, que darrere el resultat hi ha un treball descomunal i formidable.

És remarcable que les cançons que canten, a vegades juntes, a vegades per separat, però en ambdós casos d'una manera bonica que fa emocionar, siguin, a més, compostes per una de les intèrprets; l'Encarni Espallargas. Intèrpret de la qual també és del tot remarcable l'humor, així com la Sònia porta a l'escenari gràcia en els moviments i traça en dirigir la cadència de la peça. Pensant-hi, m'adono que l'Anna Rovira ha fet un treball d'il·luminació excel·lent, càlid com la resta de l'espectacle.

En últim lloc, em sembla important insistir en el fet que el joc regni durant tota l'estona que dura l'espectacle. Sabent que la Sònia és una ballarina de primera, podria esperar-se trobar aquí una demostració d'una tècnica excel·lent, una difícil i meticulosa coreografia que marca la marxa de l'espectacle. Em va encantar comprovar que, per contra, es renega de l'exigència castrant que moltes vegades imposa la dansa, i que veiem com s'esquerda des de fa un temps en espectacles com aquest. Veure el llenguatge del cos utilitzat d'una forma diferent, precisament menys adversa pel cos i menys contundent pel cap, va ser com veure en directe el salt cap a unes arts escèniques més sanes i compromeses amb el benestar.

En resum, i per no repetir-me elogiant aquesta creació, puc dir que crec que és una perla tendra, intel·ligent i necessària que podeu apuntar de segur a la llista de «pendents».


Anna Ginestà

@annaaginesta (instagram)

@annaflabiol (twitter)