Els porcs també mengen verd

informació obra



Ajudantia de direcció:
Albert Reverendo
Intèrprets:
Jacob Torres, Àngels Bassas, Teresa Urroz, Angel Roldán
Escenografia:
Sergi Corbera , Sergi Corbera
Vídeo:
David Murga
Assesoria de moviment:
Raül Perales
So:
Raül Juan
Il·luminació:
Luis Martí
Direcció:
Andreu Rifé
Autoria:
Andreu Rifé
Sinopsi:

“Una truja estirada està donant de mamar als seus garrinets. Els forts succionen amb desfici i no pensen deixar ni una gota de llet al més petit, que a poc a poc s’anirà quedant enrere. La mama veu l’escena però no mou un dit: prefereix complaure’s veient com els altres creixen ben sans per tal de seguir millorant l’espècie.”

La Rosa té dos fills, o dues bèsties… L’Adam és un artista fracassat. Així el titlla ella molt sovint. Massa. En Santi fa boxa i és el fort dels dos, però un sobtat accident l’ha deixat en estat vegetal. La Carol és la parella d’en Santi però estima a l’Adam. Ho intenta dissimular als ulls de la sogra però el seu perfum poc fi la delata. Amb l’accident d’en Santi tots quatre es veuran obligats a compartir un mateix destí demà, lluny de l’harmonia que avui semblen sostenir. Només és qüestió de temps: tic tac tic tac…

"Podem fer humor sobre qualsevol cosa? Podem fer broma sobre un acte terrorista acabat de cometre’s? O riure’ns dels discapacitats físics i psíquics? Heus aquí un debat espinós que comença per la incomoditat que provoca el simple fet de formular aquestes preguntes.

L’humor és perillós i seductor. També és incomprensible; no comprenem què és el que provoca que el nostre cos reaccioni, de sobte, amb uns espasmes notòriament sonors.

El que sí sabem de l’humor és que aflora en situacions extremes que duen la condició humana al límit. Sovint ens venen ganes de riure davant d’allò patètic, grotesc, denigrant, injust o violent, i en la majoria dels casos no gosem riure tot i que de ganes no ens en falten (si algú diu el contrari desconfieu-ne!).

I d’aquí aquesta proposta teatral que té per voluntat la de poder riure’s obertament amb la llicència que només ofereix la ficció –no la realitat!-. Una ficció dissenyada expressament per a fer conviure de manera descarada l’humor amb les misèries més descarnades de l’home (la por, la humiliació, la set de venjança…). I tot això amb l’esperança de poder trobar, a partir de la cara més fosca de la condició humana, el costat més lluminós de la mateixa: l’humor i l’empatia cap als nostres protagonistes."

Andreu Rifé

Crítica: Els porcs també mengen verd

05/10/2020

Comèdia de la vida

per Judit Martinez Gili

Els porcs també mengen verd
Teatre Tantarantana, 1 d'octubre de 2020

La sala Baixos22 del Tantarantana arrenca aforament al 70% amb Els porcs també mengen verd, una comèdia en quatre actes. Amb relativament bon ritme i una música múrria, la peça es desenvolupa en una escena ambivalent, entre simbòlica i pràctica. El text d’Andreu Rifé genera un espai per riure de les misèries aprofitant que es treballa des del pla de la ficció. Sens dubte, genera sentiments contradictoris.

Preguntar-se si “podem fer humor sobre qualsevol cosa?”, segons com, ha deixat de ser un punt de partida nou. Ja sabem que es pot fer humor d’absolutament tot però que mai hi haurà unanimitat en les rialles. Sabem també que parlant i fent conya els temes sensibles i els tabús es normalitzen de mica en mica i som conscients que la majoria de vegades la incomoditat desperta més l’humor que qualsevol altre intent de fer riure. Ara bé. Una pàtina innovadora recobreix aquest espectacle tens, bèstia i que genera imatges patètiques comparant en tot moment persones i porcs.

Personalment en faig una segona lectura. Potser és la falta de referents en escena o la tendència a l’empatia. La qüestió és que sovint em fixo una mica més, sense desviar l’atenció al conjunt de l’espectacle, en les figures femenines d’una història. En aquest cas, Rifé presenta dues dones enemigues, que s’odien. La direcció interpretativa les ha conduït a actuar, amb encert, de formes oposades, una molt tibada i l’altra barroera. I podria tenir sentit, perquè la violència agrada al públic, però més si és familiar, més si és per amor i més si implica dues dones estirant-se els cabells.

El gran èxit d’aquest espectacle és precisament la duresa, l’humor negre, la crueltat de representar una comèdia des de l’instint més natural i més incòmode de supervivència davant del maltractament. A Els porcs també mengen verd els personatges desvariegen i es mostren salvatges, i també garrins, precisament perquè trepitgen fort per sobreviure contra l’abusador. Humor contra la por; és un matís insòlitament genial.

En conjunt, l’escenari rocambolesc acaba sent graciós, a més de comptar amb interpretacions una mica pallasses i detalls de guió purament humorístics. I així esdevé la comèdia violenta buscada. És humor entendre la seva actitud, però aquest espectacle corre el risc de ser entès com la rabieta burra d’un germà marginat contra l’altre, vegetal, amb amants amunt i avall, sumat a l’escatològica comparació porcina.

Val a dir que la interpretació sòlida de tots quatre artistes damunt de l’escenari, en escenes còmiques i en imatges dramàtiques, és impol·luta i veraç, fet que no sempre passa quan es treballa des del pla de la pallassada. Finalment, doncs, cal plantejar-se: pretenia Els porcs també mengen verd ser llegida des d’aquesta mirada?

Judit Martínez Gili
@CritCultural