ON GOLDBERG VARIATIONS / VARIATIONS és un treball multifocal sobre el moviment i la música de Johann Sebastian Bach.
Després de presentar l’espectacle Bach de María Muñoz arreu del món, i de la seva transmissió a Federica Porello, en aquesta nova creació Mal Pelo continua amb la recerca d’un llenguatge profund i dinàmic entre un grup de ballarins i músics per dialogar amb la música de J. S. Bach mitjançant les eines compartides durant el procés.
És un projecte adaptable i mutant de dos anys de durada i que té com a eix l’estudi de la música barroca contrapuntística i la relació amb el moviment, l’espai i la dramatúrgia coreogràfica.
La música d’aquesta primera proposta és l’obra Goldberg Variations / Variations, un treball del músic franco-americà Dan Tepfer, que proposa les Variacions Goldberg de J. S. Bach combinades amb les seves variacions improvisades sobre les mateixes harmonies.
Premi en la categoria de ballarina. Premis de la Crítica 2019
Finalista a espectacle de dansa. Premis de la Crítica 2019
Finalista a ballarí. Premis de la Crítica 2019
On Goldberg Variations / VariationsEl Canal, 11 d'octubre de 2019
Cossos de negre i un espai color marfil. Podria tractar-se de les tecles del clavicordi de Johann G. Goldberg, el músic predilecte del compte que encarregà a Bach una peça per omplir les nits d’insomni. Podria tractar-se de sostinguts i bemolls que Dan Tebfer colpeja a ritme de jazz. Però no, no és cap de les dues opcions anteriors: es tracta d’ On Goldberg Variations / Variations, l’última proposta de la companyia de dansa Mal Pelo, codirigida per Maria Muñoz i Pep Ramis.
Quinze anys més tard de Bach, el solo de Muñoz creat a partir d’ El clavecí ben temperat del compositor alemany, ens ofereixen ara una proposta nascuda de les Variacions que Dan Tepfer realitzà a partir de la improvisació sobre les Variacions Goldberg de Johann Sebastian Bach. Com no podria ser de cap altra manera, tractant-se del pare del barroc, l’escena és inundada per moviments contrapuntístics que uneixen la subtilesa amb la rugositat, la fragilitat amb la contundència, la calidesa amb la soledat i la lleugeresa amb el pes del dolor.
Sense convertir-se en la seva esclava ni caure en intens d’il·lustrar-la a partir del moviment, aquesta proposta ens presenta la música com una artista més que al final de la peça també sortirà a saludar, entre aplaudiments, al costat de les ballarines Zuriñe Benavente, Jordi Casanovas, Enric Fàbregas, María Muñoz, Federica Porello, Pep Ramis i Zoltàn Vakulya. A voltes, com és el cas del deliciós solo que ens regalen Muñoz i Porello, les intèrprets encarnen les mateixes melodies que Bach entrellaça sobre una mateixa base harmònica i que, posteriorment, Dan Tepfer allibera de formes coaccionadores per poder-hi jugar.
On Goldberg Variations /Variations, una “malpelada” de segell inconfusible, va molt més enllà de la dansa, atès que aquesta apareix amalgamada amb la música, projeccions audiovisuals, efectes sonors, mots de John Berger i versos de Joan Gelman. A voltes, també, es converteix en l’embolcall de reflexions filosòfiques que, entre tamborets i taules en moviment, acaben dansant dins la ment de l’espectadora.
Dolça Alcañiz