Gardenia, 10 anys després

informació obra



Direcció:
Alain Platel, Frank Van Laecke
Sinopsi:

Gardenia, que el 2010 es va veure a Avinyó i a Temporada Alta, recollia les fascinants històries vitals de nou persones — nascudes homes— que van decidir en un moment de la seva vida assumir una nova identitat com a dones. Individus d’una certa edat que feien dels seus records de lluita i supervivència un colpidor relat, a vegades dur, altres vegades divertit, sempre únic. Una coreografia de l’ambigüitat dels gèneres que va deixar una profunda empremta entre el públic. Una dècada més tard, Alain Platel —referència indiscutible del teatre europeu—torna a revisar aquest projecte amb pràcticament el mateix repartiment per aprofundir encara més en la idea del pas del temps.

Crítica: Gardenia, 10 anys després

15/11/2021

Dare to dream

per Azucena Moya

Gardenia, deu anys després
Teatre Municipal de Girona, Temporada Alta, 5 de novembre de 2021

Allò que d'entrada semblaria un espectacle sobre els termes queer i non-gender, es (de)construeix com una peça que va més enllà de l’aparença tot fent ús de l’aparença. I ens convida a reflexionar sobre la senectut, en destil·lar les històries d’aquests personatges –deu anys després– sobre una pàtina de temps que ha canviat els cossos, la mirada i les expectatives.

Sota la direcció d’Alain Platel i Frank van Laecke descansa la idea inicial de Vanessa van Durme: retratar un grup d’amics vells –com diuen al programa de mà– que transiten entre el masculí i el femení. Amics que en algun moment de les seves vides van transvestir-se i van participar d’espectacles de cabaret. La proposta de Durme va inspirar-se en el documental espanyol Yo soy así de Sonia Herman Dolz (2000) que parla del tancament del cabaret Bodega Bo-hemia a Barcelona.

D’aquest retrat inicial, els directors han tingut molt en compte les imatges que es generen amb els cossos bvells i no normatius de les persones que estan sobre l'escenari. Una constant en el treball de Platel és aquesta voluntat d’aproximar-se de forma diversa i sincera als cossos i una cuidada posada en escena que conjuga els elements teatrals dins de la dramatúrgia de l’obra. Com també vam poder veure a altres peces presentades a Temporada Alta: Nicht Schlafen (2016) o Out of Context (2017).

Des de l'inici fins al final es manté la de-construcció de les aparences fent ús d’un joc constant entre els elements del vestuari i els codis associats al gènere masculí o femení. Com per exemple la imatge que obre l’espectacle: totes les intèrprets vestides amb uns pantalons de pinça i una americana fosca, una indumentària associada als homes de classe social alta, que reforça la verticalitat que ocupen en l’espai i que dóna una sensació de hieratisme, seriositat i autoritat. Aquesta fotografia inicial, emmarcada en una plataforma de fusta inclinada en direcció a la platea, genera un efecte visual encara més potent. Perquè tenim un punt de fuga al fons i a més, introdueix a la perfecció la metàfora de tot l’espectacle: el degoteig del temps que vessa sobre la vida i la matèria (els cossos, les veus, el moviment). 

En paral·lel a aquesta primera imatge estàtica, els personatges són presentats per Vanessa van Durme, qui fa referència a les proeses sexuals de cadascun d’ells. Un contrast que juga amb la identificació de l’aparença seriosa i del moviment exageradament maldestre; a favor de la rauxa, el color, els vestits i els somriures que desborden tendresa, sensualitat i picardia. Després d’aquesta primera escena, i després d’haver fet homenatge a l’Andrea de Laet, una de les intèrprets que ha mort, comencem a entendre que l’aparença vehicula un tipus d’energia concreta cap a les altres persones, però que també permet desmuntar-la.

I des d’aquesta barreja entre ficció i realitat, entre els personatges, les històries viscudes i el cabaret; es generen cossos híbrids i veus distorsionades que provoquen la caiguda del pensament binari i permeten a l’espectador no haver d’identificar constantment si aquesta persona és d’un gènere o d’un altre. I des d'aquesta llibertat d'ésser qui vols i com vols, es tracta també la frustració, la violència i el rebuig que pot ser tant íntim com social.

Són les dues intèrprets més joves, el ballarí Hendrik Lebon i l’actriu Griet Debacker, les qui fan de contrapunt a la resta de personatges. En elles, s’hi reflecteix un espai de vivències compartides, en les que no tot ha sigut fàcil i en les que la disputa entre allò masculí, femení o trans-gènere és a vegades amable i d’altres violenta.

En un món que postula la joventut com a màxima desitjable, embolicada dins d’uns cossos prims i musculats, tersos i funcionals... apareix el cabaret Gardenia i desmunta les convencions, dins d’un context ficcional per mostrar la realitat que destil·len aquests cossos ‘crus’. Persones que ens mostren la seva bvellesa amb tot el seu potencial: en un espai plural, de joc, transformació i experiència, que a la vegada també és combatiu. 

Azucena Moya

Bibliografia

Rodríguez, A. (2010). ‘Construir/deconstruir el travestismo en escena: Gardenia, un espectáculo de Alain Platel y Franck Van Laecke’. Centro de investigación CECILLE Université Charles de Gaulle – Lille 3.