Firmamento

informació obra



Companyia:
La Veronal
Coreografia:
Marcos Morau
Direcció:
Marcos Morau
Sinopsi:

Expulsades de la infantesa, les persones que travessen l'adolescència enyoren el temps dels jocs i, alhora, s'il·lusionen amb el ventall de possibilitats que se'ls obre davant els ulls. Viuen un moment de canvi durant el qual es definirà la manera com veuen el món i s'establirà la importància que tindrà per a ells el món material o l'emocional. La Veronal i Marcos Morau conviden el públic a fer servir la intuïció, a activar la memòria i els sentits per endinsar-se en el laberint que suposen els espectacles de la companyia. Què estem veient? On és la sortida d'aquest laberint? Utilitzant un llenguatge que desafia la lògica i ens submergeix en el desconcert, el misteri i la reflexió, Firmamento vol generar un espai màgic que contingui possibilitats infinites i recordi als nois i noies que hi ha moltes realitats possibles, més enllà de la que vivim.

Amb aquest muntatge, La Veronal s'adreça per primera vegada a públics adolescents i acosta a les noves audiències un talent i un llenguatge coreogràfic propis que han suscitat aplaudiments en els principals escenaris del món. Al Festival de Barcelona, la companyia va obrir la boca de l'infern al Teatre Grec l'any 2015 amb Vorònia, va tornar l'any 2018 amb Pasionaria i es va passejar entre la Calanda i el París de Buñuel a Sonoma (Grec 2020). Per aquell espectacle, i pel següent, Opening Night (Grec 2022), la companyia es va endur un premi Ciutat de Barcelona. La lidera Marcos Morau, un coreògraf nascut el 1982 a Ontinyent (Comunitat Valenciana) que es va formar en dansa a Barcelona, València i Nova York, però que també ha cursat un màster en teoria de la dramatúrgia i té amplis coneixements de fotografia. L’any 2005 va fundar La Veronal, un col·lectiu en el qual van confluir artistes de camps tan diversos com la dansa, el cinema, la fotografia o la literatura. Morau ha obtingut el Premi Nacional de Dansa 2013 del Ministeri de Cultura, entre molts altres reconeixements nacionals i internacionals.

Una producció de La Veronal en coproducció amb el Grec 2023 Festival de Barcelona, Oriente Occidente Dance Festival, Centro de Cultura Contemporánea Condeduque, Mercat de les Flors, Temporada Alta, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg.

Amb la col·laboració del Graner Centre de Creació i el Teatre L’Artesà.

Amb el suport de l'INAEM – Ministerio de Cultura y Deporte de España i de l'ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Crítica: Firmamento

02/12/2023

Hipnòtic

per Eduard Cabezudo

Festival Temporada Alta (Girona), 17 de novembre de 2023


Aquests dies, on les terres gironines estan plenes d'art escènic, m'he parat a escoltar què diuen els espectadors i les espectadores de les peces de dansa. Sembla que agraden molt, i que senten interès per aquestes, però la gran majoria d’elles les troben massa llargues i potser pesades. En tot cas, això no passa amb Firmamento, ja que si he de definir aquesta obra en una sola paraula, seria hipnòtic.

Un any més, al Festival de Temporada Alta de Girona ha portat una peça de dansa teatralitzada i art audiovisual amb la firma de la Veronal. Marcos Morau, el creador, director artístic i coreògraf, amb col·laboració de les intèrprets, ha aconseguit, juntament amb tot el seu equip, portar-nos una representació amb tots els engranatges ben ajustats i coordinats per explicar-nos una història. La història de com veu el pas de la imaginació il·limitada dels adolescents a la limitació d’aquesta en el pas de l’etapa jove. 

L’àmbit tècnic és espectacular. La construcció escènica, de mà d’en Max Glaenzel, està molt ben ideada, creant diferents escenaris, destacant d’ella la profunditat. Així com tots els elements que intervenen tenen un sentit amb el missatge que volen transmetre, hi ha un raonament que justifica la seva aparició i aportació. Per descomptat, destacar a totes les intèrprets, la connexió entre elles és vital, però m’agradaria fer una menció especial a Lorena Nogal i Jon López, els quals he tingut el plaer de veure'ls en altres funcions, sent sempre fascinant contemplar com es mouen els seus cossos a l'escenari. En conclusió, han creat una harmonia que fa que no les hi treguis l’ull de sobre, i al mateix temps puguis anar reflexionant sobre el que veus. Firmamento és complex, i segurament que no sigui del gust de tothom, però viure aquesta experiència pot ser molt enriquidor.

En tornar a casa, vaig anar a buscar aquella capsa que tinc amagada al fons de l’armari. Ara és plena de pols, la tenia ben oblidada guardant les il·lusions, els projectes i els somnis que vaig pensar quan la meva creativitat no estava condicionada. Però després d’aquesta nit, no tinc por a la immensitat d’una tela en blanc.


Eduard Cabezudo