Pols de diamant

informació obra



Direcció:
Nelson Valente
Intèrprets:
Dafnis Balduz, Albert Salazar
So:
Roger Blasco
Autoria:
Pau Coia
Sinopsi:

Pau Coya va escriure Pols de diamant pel IX Torneig de Dramatúrgia de les Illes Balears basant-se en un cas real que va tenir lloc a Madrid l'any 2021. Un jove de només vint anys denunciava una brutalíssima agressió homòfoba que va resultar ser mentida. Pols de diamant Busca treure a la superfície les contradiccions de l'ésser humà. Com algú es veu abocat a mentir per tal d'intentar sobreviure a l'estigma. Algú que, com els diamants, pot semblar indestructible però es pot esmicolar d'una sola martellada.

La història, a camí entre la ficció i el que va succeir realment, pretén posar sobre la taula temes incòmodes i que conviden al debat, però sense caure en maniqueismes ni judicis de valor.

Nota de l’autor Pau Coya

Sinopsi

Quan en Dani denuncia haver estat víctima d'una brutal agressió LGTBIfòbica, la seva història es torna viral a nivell nacional. Les xarxes bullen, ocupa portades de diari i tertúlies televisives, i fins i tot fa que els màxims dirigents polítics s'hi manifestin. No obstant, hi ha alguna cosa del seu testimoni que sembla no convèncer els investigadors del cas i, sobretot, l'opinió pública. S'ho ha inventat tot? I en cas de ser així, què li ha portat a fer-ho? Pot una presumpta denúncia falsa desacreditar el patiment de tot un col·lectiu? Estigma i linxament mediàtic van de la mà en aquesta peça basada en un cas real.

Crítica: Pols de diamant

06/11/2023

La força i la vulnerabilitat d’un diamant

per Arlet Ferrer

Pols de diamant

Sala Versus Glòries, 3 de novembre de 2023

El diamant té la fama de ser el material natural més dur que existeix. Si bé la seva superfície roman sempre impecable, això no el salva de fer-se a miques al rebre un cop. Així és com els personatges de l’obra Pols de diamant parlen de les característiques de la pedra preciosa. Escrita per Pau Coya i sota la direcció de Nelson Valente, l’obra t’atrapa i no et deixa anar fins que s’acaba, i no es deu només al fet que la banda sonora consisteixi en cançons de Rihanna.

El tema que aborda l’espectacle ens l’expliquen els actors abans que comenci la trama en si, és a dir, que de seguida se’ns desvela què passarà. Dafnis Balduz i Albert Salazar invoquen la figura de l’autor i ens exposen de manera lleugera i humorística la realitat – recent – en la que es basa (o s’inspira) la història. Però els fets no tenen res de lleuger ja que es tracta d’una denúncia d’agressió homòfoba que va resultar ser falsa, amb tot el que això il·lustra: l’increment de la violència patida per la comunitat LGTBIQ+ i com la mentida danya la credibilitat de les víctimes. Ara bé, un cop la ficció pren el relleu els personatges esdevenen els protagonistes. No estan al servei del tema, sinó que un episodi de violència irromp i amenaça les vides d’uns personatges molt ben definits. Ens aboquem tant a la vida d’aquestes persones, que la qüestió reivindicativa i política queda de rerefons, sense desaparèixer mai per complet.

És un autèntic goig veure la química entre els personatges. No tan sols el llenguatge que utilitzen és natural sense sonar groller o massa familiar, sinó que estem davant d’una història d’amor plena de tendresa i de vivacitat. És impossible no sentir empatia envers el Dani i l’Aleix, dos nois que es coneixen a una consulta mentre esperaven per fer-se proves de malalties de transmissió sexual. Quan van de festa, ens ho passem bé amb ells. Quan riuen, riem amb ells. Quan pateixen, patim amb ells. No els jutgem, entenem les decisions i els errors de cadascú perquè hem acabat estimant-los. A més, malgrat haver-nos revelat des del minut zero què passaria, queda una part de misteri que manté al públic inquiet i atent. Un misteri que no es resol amb un deus ex machina, sinó que ens adonem que, tot al llarg de l’obra, hem anat collint pistes sense ser-ne conscients.

A part de la precipitació del desenllaç, que ocorre molt ràpidament, l’única “crítica” seria que pot esdevenir redundant la simbologia del diamant: el títol, el tatuatge d’un personatge, la cançó de la Rihanna, que els personatges expliquin que és dur però no irrompible; però forma part de la personalitat del personatge que el personifica qui, com el conjunt de l’espectacle, ens irradia de llum. Així que si voleu que se us escalfi el cor i sortir del teatre amb ganes d’anar de festa amb els protagonistes, el Dani i l’Aleix us esperen a la Sala Versus Glòries fins al 12 de novembre. 

Arlet Ferrer Heras

@drawingtheatre