Concurso de malos talentos

informació obra



Autoria:
José y sus hermanas
Intèrprets:
Alejandro Curiel, Marta Díez, Carolina Manero, Gemma Polo, Glòria Ribera
Escenografia:
Patricia Albizu
Vestuari:
Patricia Albizu
Il·luminació:
CUBE.ez
Dramatúrgia:
Ignacio de Antonio Antón
Sinopsi:

La companyia José y sus Hermanas (Explore el Jardín de los Cárpatos) convida les generacions Millennial i Z a imaginar un futur utòpic per fer un món millor. Si has pensat en obrir-te un onlyfans per pagar-te la carrera, aquest és el teu espectacle.

En una època en què “tot és performance”, José y sus Hermanas investiga maneres d’imaginar altres formes de viure amb eines teatrals. Els seus membres reprodueixen escenes que ja han repetit abans, escenes recurrents, l'una rere l'altra. Repeteixen el mateix però amb canvis per poder trobar altres possibilitats. Pur ofici. Al teatre i a la vida.

Concurso de malos talentos és un espectacle - lectura teatral - concert - processó - assaig en el qual la companyia s'entrena en un centre de baix rendiment. El dispositiu escènic-plàstic que proposa l'espectacle, sense projeccions de vídeo en aquesta ocasió, aposta per entendre la caixa escènica com una caixa màgica reveladora de sorpreses. En aquesta nova aventura col·lectiva, s'incideix en el llenguatge visual ja que la imatge sovint funciona com a estimulant de grans canvis. José y sus Hermanas es llança a aquests futurs com si fossin escenaris en potència per especular sobre què hi havia abans i amb el desig de conèixer, ser i habitar què passarà després.

Les generacions Millennial, Z i X comencen a mostrar els símptomes d'un sistema d'hipereficiència: les relacions entre el temps productiu i el de consum no només han caducat, sinó que també es resignifiquen a gran velocitat. Les noves generacions adultes manifesten aquest canvi de paradigma que s'oposa a les antigues demandes imposades. Fan valdre conceptes com perdre el temps, vagar o habitar la incertesa. Aquesta proposta tendrament radical pretén oblidar activament l'èxit i les demandes de progrés deixant espai a altres maneres de fer, d'estar i de gaudir. Al teatre i a la vida.

Crítica: Concurso de malos talentos

21/11/2022

(No) os vamos a decepcionar

per Maria Pujol

Concurso de malos talentos
Teatre Lliure de Gràcia, 10 de novembre de 2022

Avui toca fer cua per pujar les emblemàtiques escales del Teatre Lliure de Gràcia. És nit d’estrena i totes som aquí per veure què han fet aquesta vegada José y sus Hermanas. Platea plena i públic encuriosit, comentant com ens havien agradat les altres peces de la companyia i desitjant veure’n l’última novetat. 

Les hermanas entren a escena sota 5 focus amenaçadors i ens informen que han vingut a decebre’ns. Que d’aquesta societat nostra de ritmes frenètics, (ultra)productivitat i necessitat constant de demostrar esforç i talent, elles no en volen participar més. Venen a fer el mínim possible per entretenir-nos una estona, que igualment tot el que veurem ja s’ha fet abans i que de Teatro del bueno, diuen, ja en tenim tots a casa nostra. Ens donen la benvinguda al futur, ens conviden als centros de bajo rendimiento

Aquest és el tema de partida de la investigació que els ja conegudíssims Alejandro CurielMarta DíezCarolina ManeroGemma Polo i Glòria Ribera han fet per crear la darrera peça de la seva tetralogia. Sempre disposats a fer-nos reflexionar sobre temes d’actualitat, aquest cop ens parlen de complir expectatives, de la cultura de l’esforç i de guanyar-se el pa amb la suor del front. Cansades d’aquesta realitat que molt sovint som incapaces de defugir, ens proposen passar una estona amb elles sense haver-nos d’esforçar gens. Una estona d’anar al teatre sense pensar, que ja ho faran per nosaltres, permetent-nos gaudir i viure en aquest futur tan tangible.

Al Concurso de malos talentos les intèrprets ens expliquen les normes al començament i tot seguit despleguen les armas marca Jose y sus Hermanas. De sobte el què passa a un segon pla i el com guanya tot el protagonisme. Fan amb nosaltres el que volen: ens porten a veure-les suar al gimnàs, a ballar a un after, a una desfilada de banderes i a formar part dels seus assajos. Per fer-ho s'acompanyen d'un escenari que elles modifiquen al seu gust i d'un espai sonor d'Alejandro Da Rocha que acaba de tancar un espectacle profundament mamarracho que t'absorbeix per complet des que s'apaguen els llums. Cadascuna de les intèrprets té el seu rol, molt ben definit, però alhora molt plàstic al llarg dels diferents espectacles que han fet fins ara. Totes tenen una força i un caràcter escènic brutals, i coneguis o no la seva feina prèvia, és impossible no creure-te-les i comprar-los-hi ràpidament tot allò que diuen i fan.

És difícil mantenir-te quan tens un nom tan sòlid dins el panorama teatral català i estàs presentant la teva quarta peça com a coproducció del Teatre Lliure de Barcelona. És una genialitat, no sé si accidental o preparadíssimament irònica, fer-ho amb aquesta temàtica. Amb aquest clam a la inecessarietat d’estar constantment complint amb les expectatives pròpies i alienes. Amb aquesta celebració del no fer res però alhora, de fer-ho tot. Les hermanas son aquí per quedar-se per sempre, i ja son tan nostres que saben perfectament com fer-ho para no decepcionar.

Maria Pujol Cortada
@mariapuco_