Here comes your man

informació obra



Intèrprets:
Marc Ribera, Sergi Cervera
Escenografia:
Ricard Martí
Autor:
Jordi Cadellans
Direcció:
Jordi Cadellans
Sinopsi:

Els alumnes d’una escola religiosa es reuneixen en un hotel per celebrar la jubilació de qui va ser el seu tutor.
Morales i Torres no van ser amics ni tampoc tenen res en comú però acaben allotjant-se a la mateixa habitació.
Per Morales l’escola va ser un malson, per Torres, els millors anys de la seva vida.
I és que Torres volia ser futbolista i treia bones notes, en canvi Morales era víctima de burles per ser sensible i femení.

Acabarà apareixent a la conversa González, el “bully” que li va fer la vida impossible a Morales fins al punt de deixar-lo marcat per sempre.

Crítica: Here comes your man

05/09/2020

Obrint el calaix de les violències homòfobes

per Mar Panyella Bonet

Here comes your man (Aquí ve el teu home)

Teatre Gaudí, 3 de setembre de 2020

Amb la distància de seguretat protocol·lària i la mascareta posada, el públic entra al Teatre Gaudí per trobar-se, al centre d’una sala distribuïda a quatre bandes, l’escenografia de la funció que és a punt de començar: Here comes your man, escrita i dirigida per Jordi Cadellans. Un espectacle que explora el bullying que els membres col·lectiu LGTBI+, i les seqüeles que aquesta violència infantil deixa a l’edat adulta.

Dos llits, un mirall i una pica en una habitació a mig fer, amb una xarxa que penja del sostre indicant que el lloc està en obres. Dos personatges a l’escena, dos homes. La imatge evoca inevitablement a les primeres obres de Harold Pinter, on és habitual que un parell de personatges masculins es vegin obligats a compartir habitacions fosques i humils. Els dos personatges del text de Cadellans, Morales i Torres, han de compartir habitació durant un parell de nits. No es veien des de l’escola primària, on Morales va ser maltractat pel grup d’amics de Torres, que es reien de la seva homosexualitat.

La història de Morales s’explica amb un llenguatge explosiu, dotat d’un humor que sovint fa riure el públic i que es veu compensat per seguit d’escenes crues, d’acord amb la temàtica de l’espectacle. Els dos actors, Sergi Cervera i Marc Ribera, es fan seu el text i construeixen dos personatges perfectament equilibrats, amb un treball corporal minimalista però precís, que acaba sent tant expressiu com les pròpies paraules.

La peça parteix de la violència escolar que pateix el col·lectiu LGTBI+, però a mesura que el text avança la temàtica s’eixampla per tocar temes com la masculinitat i la descoberta de la pròpia identitat. L’obra s’endinsa en un una aventura psicològica, cada com més protagonista a mesura que s’acosta el final. Morales és una figura que destaca perquè és capaç de trencar amb l’establishment hetero-normatiu que ha marcat els seus ex-companys d’escola des de l’educació primària, deixant enrere totes les frustracions i la violència que aquest comporta. I Torres, després d’escoltar la seva història, no tornarà a ser el d’abans ni a veure’s igual a si mateix.

El públic observa la funció repartit a quatre bandes al voltant de l’escenari, una distribució que accentua la sensació de voyeurisme i d’estar-se ficant dins d’un seguit d’escenes molt privades. El disseny de la il·luminació acaba d’arrodonir l’atmosfera i és un dels elements clau que lliguen la peça: aporta dinamisme i, sobretot, aconsegueix crear la sensació que la sala del Teatre Gaudí, en la seva totalitat, és realment l’habitació on Morales i Torres es retroben.

Propostes com “Here comes your man” són necessàries. És necessari posar sobre l’escenari les violències que pateix el col·lectiu LGTBI+ per tal de fer-les visibles, i crear una literatura i un corpus artístic que, igual que el personatge de Morales, trenqui amb l’hegemonia heterosexual que domina les nostres polítiques socials i culturals. Obres que parlin sense embuts de temes històricament censurats, o tabú, com és en aquest cas el sexe homosexual entre dos homes. “Here comes your man” eixampla aquest corpus cultural LGTBI+ tant necessari, i és una peça ben lligada, amb dos actors potents que té tota la força que vol tenir. 

Mar Panyella i Bonet
@katkurdt