Diptyc: La porta absent + La cambra perduda

informació obra



Autoria:
Peeping Tom (TBA)
Sinopsi:

Actualització: Al Teatre Nacional es podrà veure també la tercera part de la peça, The hidden floor

Les dues peces que componen aquest díptic escènic van ser creades originalment per l’argentina Gabriela Carrizo i el francès Franck Chartier, ànimes de la companyia belga de dansa-teatre Peeping Tom, amb els intèrprets del Nederlands Dans Theater. Ara, un nou repartiment amb intèrprets de Peeping Tom reinterpreta aquelles creacions, unes coreografies en les quals els personatges evolucionen en espais dels quals no poden escapar i vagaregen per laberints sinistres i misteriosos en què la realitat es confon amb la fantasia, moguts per unes forces naturals i adreçant-se a un destí incert. Passat, present i futur es barregen en aquestes dues peces en les quals les premonicions i un món de records inexactes i canviants són factors destacats. L’atmosfera cinematogràfica tan pròpia de les creacions de la companyia belga les amara totes dues. La primera part, La porta absent, té lloc en una habitació tancada, plena de portes que no s’obren i on un home entre la vida i la mort mira de trobar el seu camí enmig d’un núvol de pensaments. En canvi, a La cambra perduda, ens trobem en el laberint de cabines i passadissos d’un vaixell, un escenari on descobrirem el món interior dels personatges, protagonistes d’unes històries que van més enllà del temps i de l’espai. Suspens, un humor fosc i un univers visual que evoca el realisme màgic s’uneixen en un espectacle singular creat amb un llenguatge interpretatiu, únic i extrem.

Crítica: Diptyc: La porta absent + La cambra perduda

08/11/2023

Voyeurisme tenebrós

per Azucena Moya

Diptych: The missing door and The lost room

Teatre Municipal El Jardí – Figueres, 28 d'octubre de 2023

Lectores de Novaveu, sou prou cinèfiles com per haver vist les pel·lícules del mestre del suspens: Alfred Hitchcock? Si no heu vist Psicosis, Els Ocells o La finestra indiscreta us recomano fortament que les mireu. Per què? Doncs perquè són un referent pel cinema de terror i també per llegir les peces de la companyia Peeping Tom.

Si us fixeu en el logo de la cia belga, veureu que hi ha un ocell sobre la O de Tom: un corb, una de les aus més temudes després que Edgar Allan Poe escrivís el poema The Raven. Una casualitat o una picada d’ullet? Peeping Tom es nodreix, com ho han fet abans altres autors del cine i la literatura, dels racons més foscos de l’ésser humà per crear autèntiques obres mestres. Les coreògrafes Gabriela Carrizo i Franck Chartier basen el seu univers creatiu en descobrir allò que normalment queda amagat o en silenci. De fet, el nom de Peeping Tom es refereix a un personatge popular que ha esdevingut un referent de voyeur masculí. Un altre punt en comú amb Hitchcock: el públic esdevé part com a testimoni i en certes ocasions té més informació que els personatges.

A Diptych, les dues peces que vam poder veure al Teatre Jardí de Figueres el passat 28 d’octubre, es barregen els llenguatges de la dansa contemporània, el teatre, la magie nouvelle, l’escenografia, el disseny de llums i el so per crear una atmosfera extremadament cinematogràfica, que ens porta a un espai emocionalment intens entre la por, la sorpresa, la tensió i l’humor. Diptych no és una peça de nova creació, sinó que va ser el resultat de la col·laboració l'any 2013 amb el Nederlands Dans Theater anomenada The missing door que més tard va continuar amb The lost room (2015). Va ser l'any 2020 quan van crear el binomi entre les dues peces com una de sola, amb un canvi d’escenografia integrat dins de la dramatúrgia.

Actualment, Peeping Tom són un referent en l’àmbit de la dansa i el teatre, no només del llenguatge de moviment que desafia l’anatomia humana i genera cossos estranys i pertorbadors, sinó també per com generen el suspens en els seus espectacles a través de l'escenografia, la qual desafia la lògica del temps i l'espai.

Us puc assegurar que aguantareu la respiració més d’una vegada i que sense adonar-vos, el vostre cos estarà en tensió, agafant-se fort a la butaca del teatre.