Un enemic del poble - Amfiteatre

informació obra



Sinopsi:

Un enemic del poble narra la història del doctor Thomas Stockmann, director mèdic d’un balneari en una petita ciutat. El centre vertebra, directament o indirectament, tota l’activitat econòmica de la població, i els seus habitants depenen del seu bon funcionament per mantenir l’estat de benestar creixent en el qual viuen des que es va obrir. El doctor, com a científic rigorós, descobreix fent unes anàlisis que les aigües que han fet tan famós el seu balneari estan contaminades. No dubta ni un moment de la seva obligació de fer públic el descobriment per engegar mesures que solucionin el problema. Això fa que es desencadeni una lluita terrible. L’assetgen el poder polític, les organitzacions comercials, els mitjans de comunicació i la majoria d’habitants de la vila temorosos de perdre la seva font principal de riquesa. El doctor, en lloc d’atemorir-se, reivindica el seu dret com a ciutadà lliure a denunciar- ho en nom del bé comú, el mateix bé comú que enarboren des de l’altra banda per mantenir la prosperitat en la qual viuen.

Crítica: Un enemic del poble - Amfiteatre

20/05/2022

Problemes del s. XIX amb vigència actual

per Elena Alcalde

Un enemic del poble
Teatre Gaudí

Un enemic del poble ens planteja un conflicte tan antic com vigent avui en dia: la lluita entre ciència i poder econòmic, l'eterna qüestió sobre què és el bé comú i a qui beneficia, i, més important encara, si el fet que una decisió sigui presa per la majoria significa que aquesta és bona.

El text de Henrik Ibsen publicat a finals del s. XIX ens explica la història del doctor Thomas Stockmann, director mèdic del balneari d'una petita ciutat noruega, que després de descobrir que les aigües del poble no són tan beneficioses com creien, està decidit a fer el possible per destapar aquesta realitat i evitar més riscs per la salut dels habitants. Sorprenentment (o no), els poders no li ho posen tan fàcil com ell creia.

La proposta d'Amfiteatre, que es pot veure al Teatre Gaudí fins aquest diumenge 22, és una versió adaptada per Tom Colomer i, en alguns casos, modernitzada del clàssic. Un dels grans encerts de la proposta és l'escenografia, dissenyada per Pau Colomer amb el suport de la resta de l'equip, un espai central rectangular ple d'aigua per on els actors es mouen descalços i que, a mesura que l'obra avança, ajuda a fer que el públic se submergeixi en la sensació de tenir l'aigua al coll que viu el protagonista. Així mateix, la incorporació de música a les pauses de muntatge, compostes també per Pau Colomer, el free style a càrrec d'Albert Castaño, i la incorporació del públic en molts moments de la funció, tocant temes tan actuals com les fake news, aporten un aire fresc a la proposta que dialoga amb l'actualitat i posa de manifest com, tot i que hem avançat com a societat, encara arrosseguem moltes de les preguntes i conflictes de finals del s. XIX.

Mantenir un text d'aquesta intensitat a un alt nivell és complicat i si bé l'aposta d'Amfiteatre té grans moments, també és cert que hi ha alguns punts d'irregularitat on la trama no acaba d'avançar i es donen excessives voltes sobre el mateix conflicte. Un enemic del poble acaba aquest diumenge, però esperem que tingui més oportunitats a Barcelona per mostrar aquesta història que ens fa de mirall sobre la corrupció, manipulació i interessos que dominen la nostra societat, i ens ajuda a reflexionar sobre quin és el nostre paper com a ciutadans.

Amfiteatre és una jove companyia de Sabadell dirigida per Tom Colomer i representada pels següents intèrprets en aquesta ocasió: Jan Casablancas en el paper del Dr Thomas Stockmann, Bernat Borràs com a l'alcalde Peter Stockmann, Marta Rodrigo com a Katrina Stockmann, Pau Colomer com a Hovstad, i Albert Castaño com a Billing i Aslaksen.

Elena Alcalde

@felizmentelena