Mig filòsof i mig coreògraf de les paraules, Norberto Llopis Segarra és un performer centàuric que fa temps que interroga els límits de l’escena i del fet teatral. Al TNT 2022 ens va fer ballar el cap com una baldufa amb La doble sesión, una peça paradoxal i hilarant que demostrava que el temps pot ser més enganyós que una cinta de Moebius, diguin el que diguin els rellotgers. Fruit de la seva residència al TNT d’enguany, ens convida un cop més a entendre el llenguatge i l’escena com un conjunt d’operacions desestructurants.
Una operació pot ser quirúrgica, militar, financera, matemàtica o lingüística, però també artística, i entendre una operació en sentit artístic pot voler dir intervenir en una determinada manera de mirar. O potser vulgui dir tot el contrari: mirar una determinada manera d’intervenir. O amanerar una mirada. O determinar una intervenció perquè pugui ser mirada. O tot el contrari. La realitat no és rígida, i el llenguatge és el ciment que la manté unida. O tot el contrari: el llenguatge és la millor manera de dissoldre-la. De desfer-la com un terròs de sucre. I qui millor que Gertrude Stein per fer anar així les paraules. Una operació és una operació.
Gertrude Stein és la figura central d’aquesta peça, on el text agafa molta importància, no com a obra escrita sinó com a joguina, com a excusa per saltar constantment del sentit a la forma, del so al significat. “Repetiré coses”, avança en Norberto. I és que la repetició és un dels superpoders d’aquesta autora, des d’una actitud enjogassada i infantil que es trasllada als seus poemes. No es tracta de fer res, sinó d’anar fent. I veure on ens porta.
Aquesta actitud neix d’una reflexió sobre el gènere que també trobem en peces com Pai para jantar de Gaya de Medeiros o Range in between de Jou Serra: el gènere com un sistema operatiu (mai més ben dit) que també afecta la nostra manera d’apropar-nos a l’art i al teatre. I si la presència és una idea masculina? I si el concepte d’acció és un gest patriarcal? Des d’on podem canviar la nostra manera de percebre?
La Operación
TNT, 28 de setembre de 2024
Intentaré que mi crítica se parezca a La Operación. Quiero que se parezca a La Operación. Tendrá un parecido con La Operación. La Operación sucede en un escenario. Sucede siempre. Está sucediendo ahora mismo, no se puede evitar La Operación. Es una experiencia inevitable. No se puede evitar. No se puede evitar.
El público forma parte de la operación. El público pone de su parte. El público forma parte y pone de su parte. Que se aparte quien no sea parte de La Operación. No hay apartes en La Operación. La Operación es en sí un aparte. ¿Dónde está el sí? ¿Dónde es La Operación? Si es en sí, ¿y si no hay lugar para la operación? ¿Y si no? Sino. El sí es no. El no es un fin en sí mismo. No tiene fin La Operación. No tiene final. No tiene fin ni final, no tiene sí ni no, aunque tiene ópera, ci y on.
Verás papeles en La Operación. Papeles en el suelo. Suelo debajo de los papeles. Verás volar papeles. Suspenderse. Los papeles se suspenden en la operación. El sentido se suspende. No hay papeles en La Operación. Perdí los papeles en la operación. No me quedan papeles. Verás papeles, pero no hay. Los perdí. No hay papeles ahí. No hay ahí. No hay ahí. No haya i. Norberto Llopis, el autor, no halla y en ahí.
Esto es un comentario sobre La Operación fuera de la operación. No entréis. No entréis en esto. En esto no se puede entrar. Solo salir. Solo salir si ya estás fuera. Si fuera cierto no podría existir La Operación. Pero existe. No puede terminar esto. Pero termina en o. Esto también, pero también, pero también no. Aunque sí es cierto que no termina en o. No tiene final. En la O. Pero no tiene final La Operación. Como no lo tiene nada. Este texto vagará por la red. Infinito. Este texto será abandonado. Este texto será una isla. En este texto vive La Operación. En una isla. Una isla no es posible. ¿Una isla qué es? Tierra en el mar. Todo es una isla. Este texto también.
La Operación te pone a prueba. Prueba la operación.
David Magaña