Un seguit d’actors i actrius joves, una part dels quals d’origen àrab, obren l’edició d’enguany del festival amb una història que combina la duresa de la vida de les persones migrants amb moments de bellesa i esperança.
L’escriptor francès Mathias Enard ha viscut a Barcelona una llarga temporada i ha escrit una pila de novel·les que encara no es coneixen prou a la ciutat, encara que alguna, com Carrer Robadors, estigui ambientada en bona part al Raval barceloní. La història arriba ara a l’escenari del Teatre Grec per obrir una edició del festival que mira cap a l’Àfrica, la del sud i la que viu a casa nostra. I és que el protagonista de la història que va imaginar Enard (un arabista, per cert, expert en el Magrib) és Lakhdar, un noi de Tànger. Expulsat de casa seva per un escàndol familiar, s’acosta a un grup integrista, veu irrompre als països veïns la Primavera Àrab i acaba marxant del país en un d’aquells vaixells que, a les nits, veia solcar l’estret en direcció a la Península. Arribarà a la capital catalana i coneixerà el Raval barceloní des del pis del carrer de Robadors al qual anirà a parar. I en una ciutat en crisi i agitada per les protestes del 15M, es trobarà immers en un món de marginalitat, vivint inferns només endolcits per algunes trobades afectuoses i per l’esperança de trobar una estudiant d’àrab barcelonina, la Judit, a qui va conèixer a Tànger i de la qual està enamorat. Un equip de joves actors i actrius, una part dels quals d’origen àrab, interpreten els personatges d’una història que aconsegueix copsar l’esperit d’una època, aporta llum sobre la situació i les motivacions dels migrants i llença tant un missatge de negre pessimisme com d’esperança lluminosa.
S’han encarregat de convertir la novel·la en material escènic els dramaturgs Marc Artigau i Sergi Pompemayer, a més del director del muntatge, Julio Manrique, un actor i productor teatral (forma part de La Brutal amb David Selvas i Cristina Genebat) que anava per advocat, però que va ser abduït pel món de l’escena a l’Aula de Teatre de la Universitat Pompeu Fabra i, després, a l’Institut del Teatre de Barcelona. Especialment popular per la seva carrera televisiva, ha treballat com a actor teatral al servei de directors que van d’Àlex Rigola a Oriol Broggi o Sergi Belbel, per esmentar-ne alguns, i ell mateix ha obtingut grans èxits dirigint els seus propis muntatges, entre els quals alguns de tan celebrats com American Buffalo (premi Butaca 2010 a la millor direcció) o El curiós incident del gos a mitjanit (premi Butaca 2015 a la millor direcció). L’any 2017 dirigia al Teatre Lliure L’ànec salvatge, d’Ibsen, que li va valdre el Butaca 2017 a la millor direcció i el premi Max 2020 pel mateix concepte. El 2019 passat el va dirigir Pau Miró a Una història real, i l’any 2020 va tornar a Txèkhov i a la direcció posant en escena (encara que el muntatge es va veure afectat per la crisi de la covid-19) Les tres germanes.
Una producció del Grec 2021 Festival de Barcelona i Bitò.
La funció del 28 de juny tindrà un servei d’audiodescripció i acompanyament per a persones amb discapacitat visual.
Carrer Robadors
Teatre Romea, 3 de setembre de 2021
Recordeu que amb les companyes de Novaveu vam tenir dubtes sobre la idoneïtat d'escollir un actor català per interpretar Lakhdar, el personatge protagonista de l'espectacle inaugural de l'edició d'enguany del Festival Grec amb la mirada a l'Àfrica? I recordeu l'anàlisi que també vam fer de les impressions sorgides de crítics, activistes i dels mateixos artistes del repartiment a Entreacte? Després d'haver vist l'espectacle, encara es pot donar una volta més a l'assumpte.
Carrer Robadors narra l'anhelat viatge d'un jove qualsevol de Marroc a Catalunya. Un pretext completament quotidià entaforat enmig de primaveres àrabs, mobilitzacions universitàries, radicalització islàmica, explotació laboral, misèria, amor i malalties. Una odissea que inevitablement omple la motxilla del jove tangerí Lakhdar de dues hores de pedres i d'exigència interpretativa. Calia trobar un actor d'habilitats singulars quant a dicció, energia, profunditat i entrega. Guillem Balart mai sabrà del cert què significa ser marroquí en terra de catalans, o fugir de la misèria, però tot i això ho interpreta excel·lentment i traspua un treball d'immersió brutal. Qualsevol dels intèrprets que pogués compartir més amb Lakhdar que Balart no hauria encaixat més amb el personatge, i això diu molt tant de la feina feta en la construcció del personatge com de la manca de diversitat en l'elenc d'actors i actrius de Catalunya avui.
Representa, doncs, Carrer Robadors, el context social i cultural que l'obra i el moment exigeixen? Fins on jo puc saber, que és ben poc, sí. Si l'islam, o la vida a Tànger, o fins i tot la convivència als pisos del Raval és tal com Carrer Robadors la descriu o se n'ha fet una mala caricatura caldrà preguntar-ho a persones musulmanes, tangerines o que viuen al Raval. Opinar en nom de l'altra sense haver-se informat seria creure que la meva mirada blanca és més sàvia o més encertada, i Carrer Robadors no es va programar amb aquesta intenció. És un espectacle grandiloqüent, pensat per a grans espais i molt de públic, per emocionar i per donar visibilitat a una realitat de casa nostra. Per això els grans noms del cartell, i per això també oblidar-se d'incorporar la perspectiva femenina.
Però bé, tot plegat no impedeix que Carrer Robadors sigui una molt bona idea i molt ben executada, amb cura pels detalls, conscient que no compleix amb les etiquetes i les línies vermelles que avui ens permeten nedar una mica a contracorrent. Què és doncs el que en fa trontollar la versemblança? Mathias Enard va córrer el risc de barrejar la realitat reflectida sense contemplacions amb imatges i figures dramàtiques literàries. El resultat ha estat un compendi poètic de girs argumentals que allunyen de l'aparent realitat la proposta. Hi passen tantes coses que podria semblar increïble, per exemple, perquè allò que li passa a Lakhdar és un reflex del seu cor i de les seves inquietuds. I val a dir que des de la butaca tranquil·lament costa d'imaginar que hi hagi persones a qui pugui passar-los tantes coses. N'hi ha, i per tot arreu. Ara bé, la posada en escena ha treballat per harmonitzar la convivència entre la mirada onírica i el reflex de la realitat, i què és el teatre sinó una mirada, normalment d'un senyor, de com és el món?
Ara, finalment, l'espectacle ha arribat a casa. El teatre Romea, per molt que sigui una bombolla dins del Raval, és la localització on havia de fer-se l'obra, i tant de bo les persones que realment puguin qüestionar si és o no és un bon mirall hagin pogut anar-la a veure. Després d'escoltar qui ha volgut dir la seva, ha quedat clar que l'obra s'ha treballat amb cura per oferir un resultat cuidat i respectuós. I només perquè l'hem vist, veiem en Balart l'únic capaç d'estar a l'altura del protagonista, sense desmerèixer la resta d'excel·lència coral. L'altaveu pot conviure amb la representativitat al mateix temps que amb la crítica o amb la imperfecció. No hi ha etiquetes sinó persones, i fer-ho bé és esforçar-se per fer-ho bé. Potser Carrer Robadors és llarga, potser és més dramàtica que una telenovel·la , però no és racista. I visca l'accent de Vic.
Judit Martínez Gili
@CritCultural