La dona fantasma

informació obra



Companyia:
T de Teatre
Intèrprets:
Mamen Duch, Marta Pérez, Carme Pla, Àgata Roca
Escenografia:
Alejandro Andújar
Vestuari:
Alejandro Andújar
Il·luminació:
Jaume Ventura
So:
Damien Bazin
Vídeo:
Francesc Isern
Caracterització:
Eva Fernández
Direcció Musical:
Ian Shifres
Composició musical:
Ian Shifres
Interpretació musical:
Rafel Plana, Joan Palet
Autoria:
Mariano Tenconi Blanco
Direcció:
Mariano Tenconi Blanco
Sinopsi:

La dona fantasma és una comèdia delirant i excessiva, una sàtira immoral sobre la moral, una revisió sobre la funció de la ficció, un retorn a la infància, al primer amor, al moment en què tot era possible, com en el teatre.

La dona fantasma gira al voltant de quatre mestres a finals dels anys setanta. Porten una vida intensa i melancòlica, marcada pel cura dels pares i dels fills, pels desenganys amorosos i pels desafiaments que els provoquen les seves alumnes. L’extraordinari irromp en aquesta quotidianitat esglaiadora: una dona fantasma.

L’aparició del fantasma és la porta d’entrada a un altre món: el del passat, el de la memòria. La ficció per explicar l’impossible. El teatre com a sessió d’espiritisme. El teatre com a artefacte de memòria. De fantasmes, d’espectres, de morts que parlen; de tot això està feta la història, i de tot això està fet el teatre.

Què és ser un fantasma? Només el teatre ho pot respondre.

Crítica: La dona fantasma

28/11/2023

T de Talent (i de Teatre també)

per Melanie Ortega

La dona fantasma

Teatre Romea, 21 de novembre de 2023


I un cop més, les T de Teatre ho han tornat a fer. En aquesta ocasió, acompanyades per l'autor i director Mariano Tenconi Blanco, ens porten La dona fantasma, una comèdia sobre quatre mestres dels anys setanta. Potser no sembla massa interessant, si només dono aquesta informació, però creieu-me, aquestes no són mestres amb vides corrents.

La història s'inicia com si estiguéssim a punt de començar un llibre, amb un pròleg, que fa l'actriu Elisabet Casanovas en veu en off. Tot seguit, veiem que l’obra es divideix en quatre monòlegs, un per a cada actriu.

El primer monòleg és de la Dèlia (Marta Pérez), la mestra deixada pel seu marit per una noia argentina (curiosament el director és argentí, suposo que d’aquí l’acudit de la nacionalitat i la posterior imitació de l’amant); el segon text és de la vida de la Lena, que interpreta l’actriu Mamen Duch, una dona que ha de cuidar de la seva mare malalta i acaba enrotllant-se amb el metge que l'atenia. Li pertany el tercer monòleg a l'Iris (Àgata Roca), una mestra amb una apassionant història d’amor amb la nova professora de gimnàstica, però que al final no pot continuar. Finalment, al quart monòleg, tenim a la Nàdia, interpretada per la Carme Pla, una exmestra de literatura que a efectes d’un imprevist de salut mental ara s’ha de dedicar a ensenyar teatre a les noies de l’escola. 

Elles en solitari amb els seus monòlegs ens fan recordar el primer espectacle de la companyia: Petits contes misògins. En penso que són com el vi, cada any millor, continuem veient-les amb més energia i presència escènica. D'altra banda, porten nous components a escena, com és el cas d’elements narratius com cartes, diaris i poesia. S’ha de parlar igualment de la incorporació de la música en aquest espectacle, ja que les T de Teatre no estan acostumades a treballar amb ella, però sí Tenconi. Espero que continuïn afegint-la, perquè les afavoreix. Per descomptat, gràcies a la música d'Ian Shifres, interpretada a l’escenari pels músics Joan Palet i Rafel Plana.

Quan ja creiem que l’obra està a punt d’acabar (perquè ja finalitzen els quatre monòlegs), ens fiquen dintre d’un altre món on veiem un metateatre de dones assajant Macbeth, que treu riallades, però ens podrien haver deixat sense això i no passava res.

Aquesta comèdia tracta diversos temes: l’amor, el sexe, les relacions amb els marits i fills, i sobretot parla del teatre i els seus fantasmes. Com diuen a l'obra: Què és ser un fantasma? Només el teatre ho pot respondre.


Melanie Ortega

@melanieortega28