B.O.B.A.S. Cia Jimena Cavalletti

informació obra



Sinopsi:

Una banda musical humil organitza cerimònies d'enterrament, però aquesta vegada el capellà i el mort no arriben. Aquestes tres músiques, durant el retard del difunt, comparteixen juntament amb la família i amistats una espera summament incòmoda… i desastrosa.

Amb trompeta, bombardí, caixa i platerets, aquest trio de B.O.B.A.S. transforma una situació dramàtica en una comèdia d'accidents.

Un trio de clown clàssic i contemporani alhora, que ens farà riure de coses bàsiques.

La recerca artística principal és la proximitat, la relació directa amb el públic, l'humor, la música i la normalització de veure dones en escena fent humor. La directora de la companyia, Jimena Cavalleti, és una artista multidisciplinària formada en teatre, circ, dansa i música, i ha treballat amb artistes d’arreu del món amb qui ha guanyat nombrosos premis amb espectacles com 'Usted está aquí', 'De todas las bellas, las más Bellotas', 'Kaput' i 'Baldín Bada', entre d'altres.

https://jimenacavalletti.com/bobas

Crítica: B.O.B.A.S. Cia Jimena Cavalletti

18/04/2024

Tot esperant el mort

per Martí Rossell Pelfort

Fotografia: Mireia Guilella / Mostra Igualada

B.O.B.A.S.

La Cotonera (Mostra Igualada), 13 d'abril de 2024

Els homes sempre ens hem sentit legitimats per a fer qualsevol carallotada amb l'única finalitat de fer riure. El teu cunyat al dinar de Nadal, i els pallassos, a la carpa. Les pallasses, però, fa anys que es reivindiquen i, de mica en mica, es fan el seu lloc. Pepa Plana, a casa nostra, n'és un bon exemple. Així i tot, el sector està molt masculinitzat i trencar barreres exigeix, de vegades, prendre la pala i fotre clatellades.

Hi ha una idea, prou absurda, de "feminitzar" certs sectors de la societat. Sovint s'entén això com tenir més presents les cures o les emocions en el que fem. Mirant-ho bé, relegar només aquest paper a les dones és oblidar-se d'abordar el tema en general i obligar, pel teu gènere, a fer les coses d'una determinada manera. A les protagonistes d'aquest espectacle, tot això, els hi importa el mínim. Són sapastres, directes, descarades: BOBAS. Es reivindiquen com a músics professionals, Banda Orquestral Benéfica de Actos Sepulcrales, però, davant un entrebanc, es troben immerses en un embolic de garrotades de difícil resolució. Tot sembla a punt quan, de sobte, el capellà s'escapa corrent amb el mort. Elles hi hauran de respondre. Qui farà de capellà? I de mort? L'estona transcorre talment com al Tot esperant Godot de Beckett. La vida és allò que passa esperant el mort. Esperant la mort. I durant aquesta espera, els tres personatges es llueixen en un més-difícil-encara que fa que explotin els seus caràcters: la més seriosa, la més passota i la que intenta trobar l'equilibri, sense èxit. Hi ha violència, incomoditat i moments de patiment al públic. Un humor negríssim que sembla no apte per a tots els públics, però que satisfà els assistents de la cerimònia de totes les edats.

Riure's del mort i de qui el vetlla. Retratar el patetisme de no saber acomiadar. Posar-se el públic a la butxaca amb els gags més clàssics. Això és el que fan Lisa Madsen, Laia SalesJimena Cavalletti. Tant de bo aquestes BOBAS enterrin molt més. Esperin molt més. Hi serem per acompanyar-les. I que la idea que les pallasses tenen menys èxit, descansi en pau.


Martí Rossell Pelfort

L'enllaç a Youtube no està disponible.