Els diners, el desig, els drets

informació obra



Autor:
Juan Navarro, Zero en conducta
Dramatúrgia:
Marta Galán Sala
Direcció:
Marta Galán Sala
Il·luminació:
Ana Rovira
So:
SOMA / Juan Navarro
Vídeo:
Roger La Puente
Producció:
Mithistòrima Produccions s.l., Sala La Planeta, Zero en conducta
Sinopsi:

‘Els diners, el desig, els drets’ és un projecte de teatre documental que analitza la gestació subrogada des d’una perspectiva feminista posant en relació (i en conflicte) la idea de “desig”, erròniament considerada irrevocable i inevitable, amb la defensa dels drets humans fonamentals.

Els actors Núria Lloansi, Susanna Barranco i Juan Navarro donen veu a diferents professionals de la filosofia, l´ètica, el dret, l´obstetrícia, les neurociències o la psicologia, així com als protagonistes (i, especialment, a les protagonistes) dels processos de gestació subrogada per tal d’oferir una anàlisis polièdrica i rigorosa d’aquest fet.

'Els diners, el desig, els drets' s'estrena a La Planeta dins el Cicle de Teatre Verbatim.


Crítica: Els diners, el desig, els drets

03/05/2019

Un dia parirem diners

per Laura Ulldemolins i Jornet

Els diners, el desig, els drets Sala La Planeta, 24 d'abril de 2019 [caption id="attachment_4625" align="aligncenter" width="300"] © X. C. El Punt Avui[/caption]

Amb moltes possibilitats de sortir com a enunciat de redaccions o proves orals en exàmens oficials d’idiomes, la maternitat subrogada és una temàtica polèmica que permet que persones amb capacitat de tenir fills s’encarreguin de gestar els d’altres que no tenen la possibilitat de fer-ho. A Girona, Susanna Barranco i Marta Galán s’han documentat durant mesos per oferir al públic una reflexió sobre la gestació subrogada que remou consciències des del primer minut.

Els diners, el desig, els drets són els conceptes que s’analitzen en aquesta proposta emmarcada dins del cicle de teatre Verbatim organitzat per la sala La Planeta. La premissa: no hi ha ficció. El resultat: una obra on les actrius fan d’altaveu de testimonies de la crueltat, sense filtres, sense por.

Amb una posada en escena que inquieta, Núria Lloansi i Susanna Barranco aborden la maternitat subrogada des del punt de vista de la gestant, l’element central en aquest procés que permet tenir fills a les parelles que així ho desitgin. De vermell a blau passant pel blanc encegador, l’obra fa un anàlisi ètic i vital que viatja per tots els colors ocults. La complexitat del tema s’aborda a partir de la veu d’especialistes, de dones gestants i d’activistes a favor dels drets humans: cadascuna té una opinió, però totes giren al voltant del fet que es permeti pagar a una persona per produir una nova vida.

L’espectacle aporta molta informació a través d’escenes diverses combinant el videoart (Juan Navarro i Martín Elena), l’apropiació de fragments documentals i el maping sobre el cos de les pròpies actrius. Un cos que, com a dones, senten vulnerat i criden fortament a defensar. L’espectadora, asseguda davant la crua realitat, participa a l’obra no deixant de cavil·lar: idees, vides, contradiccions, tot pels diners! Malgrat semblar aparentment un tema marginal, la maternitat subrogada es posa pel mig dels drets més fonamentals i és per això que remou tant.

La quarta proposta del cicle de teatre Verbatim, Els diners, el desig, els drets es va estrenar el passat 24 d’abril amb un col·loqui post-funció que va deixar en evidència la necessitat que totes les espectadores teníem de compartir preguntes que ens havien sorgit. La Planeta ha buscat una persona experta per cadascuna de les funcions apostant pel debat i l’anàlisi crític. Aquesta obra es podrà tornar a veure a l’Escenari Joan Brossa de Barcelona del 22 de maig al 2 de juny vinents.

Sembla, doncs, que el podi de conceptes escollit com a títol, Els diners, el desig, els drets, és també un ordre de prioritats que porta l’existència humana al camí de l’absurd.

Laura Ulldemolins