Una heroïna republicana

La maternitat d’Elna
Teatre Eòlia, 29 de novembre de 2018

Els primers dos mesos de 1939, temorosos de la imminent victòria franquista, 470.000 persones creuaven la frontera francesa. 470.000 persones, dones i homes, nens i nenes. És difícil copsar-ne el significat, més enllà de la xifra. Molts d’ells acabaven confinats al camp de concentració d’Argelers. Entre aquests, la protagonista d’aquesta obra.

La maternitat d’Elna —dirigida per Josep Galindo i interpretada per Rosa Galindo— explica la història d’una dona embarassada retinguda al camp d’Argelers que troba un oasi d’esperança en aquesta maternitat, impulsada de forma altruista i resilient per Elisabeth Eidenbenz. L’obra és un recorregut geogràfic —de Badalona a Elna—, i també històric, a partir del qual Rosa Galindo vol retre homenatge a la creadora de la maternitat, a totes les dones que la van impulsar, i a les víctimes de la guerra civil i l’exili.

El gran punt a favor de La maternitat d’Elna és la potència de la història, el fet que sigui un fet real poc conegut, i que a l’actualitat la qüestió dels refugiats i el dret d’asil és a l’ordre del dia. Veure-hi que ahir érem els refugiats d’avui. En alguns punts, però, el ritme baixa. Hi contribueix que algunes cançons que interpreta la protagonista no aporten gaire a la trama i semblen, a nivell dramàtic, fora de lloc. També hi afecta el discurs de la protagonista, a vegades poc fluït i artificialment entretallat.

En qualsevol cas La maternitat d’Elna és un homenatge just i necessari que acompleix un objectiu ètic, dramàtic i, també, pedagògic.

David Jou
@DavidDovlatov

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *