Morir lo hace todo el mundo

informació obra



Autoria:
José y sus hermanas
Sinopsi:

Voleu dir que no seria millor que féssim veure que tot va bé? Una jove companyia barcelonina us explica mentides perquè té por.

José y sus Hermanas continuen fent espectacles. Van debutar amb un muntatge que es va veure infinitat de cops i fins i tot el Grec Festival de Barcelona s’ha interessat repetidament per les seves creacions. La pandèmia va convertir Explore el jardín de los Cárpatos en una proposta en línia, però, sí, van ser al Grec i, a més, l’any passat les va convidar a fer un taller amb joves que va ser tot un èxit. Ara les han tornat a cridar. A la peça anterior, Concurso de malos talentos, van ser valentes i es van atrevir a imaginar els seus futurs, així en plural: els seus futurs dins i fora de l’escenari i també els seus futurs juntes i separades. Van ser valentes o només ho semblaven? Aparentaven despreocupació i disbauxa durant una hora escassa per rebre les glòries i després ploraven d’amagat? Se’ls omple la boca parlant de resiliència i tenacitat, però aquesta vegada els agradaria mirar als ulls del públic i confessar-li que són una colla de covardes. En aquesta cinquena peça compartiran que estan cagades de por i plenes de preguntes sense resposta. En aquesta peça més que en cap altra, José y sus Hermanas volen fingir, volen aparentar, volen fer creure a tothom que tot va bé perquè no els queda més remei. Faran el que millor saben fer: explicar moltes mentides. La cosa va d’això.

Morir lo hace todo el mundo és la nova creació escènica de José y sus Hermanas, una companyia nascuda el 2017 i reconeguda pel seu teatre contemporani, multidisciplinari i de contingut crític i social. Van fer-se conegudes ràpidament amb Los bancos regalan sandwicheras y chorizos (2017), un muntatge al qual n’han seguit d’altres com Arma de construcción masiva (2018), l’esmentada Explore el jardín de los Cárpatos (Grec 2020; versió en línia) o Concurso de malos talentos (2022).

Crítica: Morir lo hace todo el mundo

17/10/2024

Una xerrada amb las Hermanas

per Eduard Cabezudo

Morir lo hace todo el mundo

El Canal (Temporada Alta), 11 d’octubre de 2024


Morir lo hace todo el mundo és la cinquena proposta de la companyia de José y sus Hermanas. Una obra en què les quatre Hermanas supervivents han reunit les seves millors amistats -nosaltres, el públic- per explicar-nos com se senten.

Les intèrprets són professionals a l’hora de representar emocions i sentiments dels personatges que desenvolupen. Però elles, a més de ser actrius, són persones. Per tant, són sacs d’hormones i pensaments, que també generen pors i angoixes pròpies. I, per descomptat, com Homo sapiens amb una herència genètica d’accions absurdes, ens expliquen el seu estat, a partir d’enganyar-nos i d’autoenganyar-se fent veure que tot està bé, que tot va bé.

No és cap misteri revelar que la por més gran de la professional d’interpretació escènica és l’estabilitat de la seva feina, que depèn de l’impacte que causen les seves representacions. Com bé sabem, en aquest món hi ha celebritats a qui plouen les ofertes de feina o que tothom reconeix en una funció, pel·lícula, etc. Observant les amistats que van ser-hi presents (el públic), no totes estaven molt contentes amb el que havien vist, algunes es van sentir una mica enlluernades per la potència dels focus. D’acord, potser no és l’obra que ens endurem i que mai oblidarem, però no es pot negar que “sois unas monstruas[1] escèniques. Impressionant el nivell de detall i la pulcritud escènica. Va haver-hi molts moments memorables, però n’hi va haver un en concret en què van representar un instant de càmera lenta. Aquella imatge em va recordar les produccions de l’artista audiovisual Bill Viola. La diferència és que elles ho van fer en directe, mentre que ell ho aconsegueix amb una càmera que enregistra desenes de fotogrames per segon per aconseguir aquest efecte. Un indicador de la tècnica i el control corporal que tenen les Hermanas.

No són les primeres a parlar d’elles mateixes en escena; altres companyies han utilitzat aquest recurs. En la postfunció, on les Hermanas es van reunir de nou amb les seves amistats (el públic), van comentar que aquesta ha estat la producció amb menys temps de creació. Doncs bé, en reflexió, no és un mal recurs, donat el poc temps, parlar d’una cosa tan real com són els seus sentiments. D’aquesta manera, han pogut invertir temps a polir més els aspectes tècnics, com bé he comentat anteriorment.

Per tant, Hermanas, us hem escoltat, i no us heu de preocupar de res, perquè de talent us en sobra. Una obra firmada per la vostra companyia és un segell de qualitat, i moltes de les vostres amistats s’han declarat fans. En nom del club de fans de José y sus Hermanas, que us donin temps i recursos per continuar creant, l'escenari és el vostre lloc.


Eduard Cabezudo


[1] Expressió de la Lola Flores per referir-se a una persona gran artísticament.