Distància

informació obra



Intèrprets:
Laura Daza, Alba Florejachs, Jose Pérez Ocaña, Sílvia Sabaté, Àngela Jové
Escenografia:
Alejandra Lorenzo, Albert Ventura
Vestuari:
Alejandra Lorenzo, Albert Ventura
Il·luminació:
Alejandra Lorenzo, Albert Ventura
So:
Laura Daza, Roger Torns
Producció:
H.I.I.I.T.
Sinopsi:

La Dolors ha arribat nova a l’institut i ha ensenyat un vídeo d’una agressió brutal als seus alumnes. A partir
 de l’arribada de la Dolors, l’Esther, una alumna exemplar, adopta una actitud contestatària i rebel, fins 
al punt d’agredir a un company empenyent-lo escales avall. Distància gira al voltant de l’educació i els seus límits i ens planteja fins a quin punt no es toleren certs temes, en segons quins àmbits, per tal de no desestabilitzar la jerarquia i el sistema establert. L’obra posa en dubte certes estructures paternalistes que prenem com a patrons inamovibles i es pregunta quina és la llavor de la rebel·lió.

Crítica: Distància

20/05/2018

Ensenyar o educar?

per Cèlia Ventura

Distància Sala Beckett, 13 de maig de 2018

Quin és el rol de les escoles? Ensenyar o educar? Quins són els mètodes per fer-ho? La relació entre professor i alumne podria ser d’amics o hi ha una línia de respecte que no s’hauria de creuar? Aquests són alguns dels temes que ens planteja Distància de Roger Torns.

A la sala de dalt de la Beckett hi trobarem dues parets, un looper (per jugar amb la música en directe), una taula, una cadira i els següents tres personatges. La Dolors (Alba Forejachs), una professora nova a l’escola amb ganes de canviar una mica les regles del joc. L’Esther (Laura Daza), una alumna que fins ara mai ha estat problemàtica, ans al contrari. El Ricard (José Pérez Ocaña), el director de l’escola, un home més “old fashioned” que la seva germana, la Dolors. En poc més d’una hora tots plegats ens mostraran els seus ideals però també les seves febleses perquè en aquesta obra no trobem bons i dolents, en aquesta obra la naturalitat sorprèn en el sentit que tothom és humà, els personatges són rodons i, com qualsevol de nosaltres, no sempre segueixen al peu de la lletra els seus propis discursos. Damunt l’escenari veiem una clara dominància femenina, no només perquè es quedin amb 2/3 dels papers sinó perquè són aquests els que agafen més potència i força interpretativa.

En definitiva, Distància és una obra realista que ens posa damunt la taula més preguntes sobre l’educació (escolar i familiar) i que esperem que torni aviat perquè les escoles s’haurien de plantejar seriosament anar a fer una visita.

Cèlia Ventura @soctastaolletes