NOT LOVING (No estimis) és una fusió entre teatre de text, gestual, dansa urbana i contemporània i rap. Una obra que parla del món intern de molts joves, de les portes que molts cops no obrim per por a mostrar-nos i fer-nos mal. Una obra que parla de la superació i de la vida.
Pedro és un adolescent molt inquiet que necessita constantment ignorar situacions difícils de la seva vida i trencar amb els silencis incòmodes. Tot això ho aconsegueix gràcies a que té un espai personal ple dels seus luxes personals on es tanca per ignorar tots aquests moments durs, però... ¿realment és la solució que necessita? L’obra comença amb el funeral de la seva mare on Pedro, al sentir-se tan sobrepassat per tot el que està vivint, decideix tancar-se en el seu propi món que ha creat, on tot està bé i pot fer tot el que vulgui. Pedro, utilitza al seu ídol cantant de rap, Noite, com a excusa per poder parlar amb algú altre, oblidant i ignorant, encara més, la realitat que està vivint. Pedro li explica a Noite quant li apassiona la dansa, quant li apassiona el hip hop, el petit romanç que té amb una noia del seu institut que es diu Marta, com va conèixer al seu millor amic Fran, la relació agredolça que té amb el seu pare, la importància del significat dels noms, la seva primera relació d'amor amb Vanessa i la relació que té amb sa mare. Al llarg d'aquestes anècdotes comencen a aparèixer petites goteres de realitat i anem descobrint tota la veritat. Pedro intenta sortir amb totes les seves forces d'aquesta realitat que ha creat ell mateix però no pot, s'ha tancat tant en ell mateix que li resulta impossible sortir. Ho aconseguirà?
La intenció del director
NOT LOVING va sorgir a partir d'aquesta porta que tothom té, aquesta porta que prohibeix deixar-se veure emocionalment però que, a la vegada, et protegeix de l'exterior tot i que sempre hi ha reixes, forats i esquerdes on l'exterior s'acaba introduint en la inseguretat.
aquesta porta la tenim tots i només nosaltres som els que podem decidir si obrir-la o tancar-la.
Tots hem sigut adolescents i tots hem tingut aquest món intern on no volem que ningú entri. NOT LOVING (no estimis), el títol perfecte per descriure aquest sentiment pel que passem tots.
No parlem d'un estereotip ADOLESCENT, parlem d'un ésser humà amb 16 anys. Parlem de tot el que ens succeeix i tot el que vivim sense importar l'edat. Tot això serà a través de Pedro, un noi que ens farà de guia en tots aquests moments que hem viscut tants cops.
Tinc un objectiu clar amb aquest projecte, que tot el món vegi la seva pròpia porta en l'escenari i que tots puguin decidir quan la obren o no.
Not loving
Sala Versus Glòries, 19 de gener de 2022
Que els joves se sentin identificats al teatre és un repte 100% actual. Necessitem apropar-nos a històries que no ens resultin alienes o massa llunyanes. Potser ens és més fàcil trobar refugi en la música o en les sèries, però des de fa uns anys el teatre s'ha entestat a resultar interessant pels joves. Les obres que n'han sortit són ben diferents perquè no serveix l'etiqueta de "teatre jove", cal anar més enllà. Not loving ho aconsegueix?
Entrem al món del Pedro. Un espai entre la realitat i el món oníric (on l'escenografia de Potser somiar encaixa de meravella). La proposta escènica i dramatúrgica juga a desdibuixar l'espai, on entren estímuls del món exterior, amb timidesa, mai sobrepassant què hi ha dins les portes. També hi juguen un paper important la il·luminació, les projeccions i l'espai sonor.
Ell se'ns presenta directe, creu que no s'expressa prou bé ("saps el què et vull dir?", va repetint) i aquest recurs funciona per connectar amb una part més sincera i per amagar els secrets que s'aniran desvetllant. Un parlar gens intel·lectual ("soc medio tonto", s'excusa) que arriba a fregar l'estereotip de noi de classe baixa, però que sap trampejar i ironitzar fins a fer creïble.
La primera part de l'obra està excessivament carregada de tòpics tant formals com de fons, que se salven per la simpatia del protagonista, les reflexions i l'humor que se'n treu (el seu pare és un "heterobàsic de 54 anys, el futbol el posa catxondo"). Entre videojocs, WhatsApp's i música del seu ídol, van apareixent estímuls i situacions de la vida que (en aquesta primera part) ens amaga. En canvi, després, es veu superat per la realitat i ens explica qui és, com se sent, què pensa. Desmunta la carcassa de "tio guai" per mostrar-se vulnerable. Vol fugir de la imatge que (per culpa seva i dels altres) ha acabat imposant-se. A partir d'aquest punt ja no el jutgem com a "flipat" sinó que entenem que és algú que ho està passant malament i troba refugi en certs tòpics per no mostrar-se tal com és. Després continua enfilant altres records (i altres estereotips), tot i que ja hi reconeixem un Pedro més humà, fins a arribar a un clímax explosiu i un final alliberador. No farem espòilers, evidentment.
Malgrat que s'aporten moltes reflexions que permeten capgirar diversos tòpics, sap greu que no sigui aquest el cas de l'amor romàntic. Se'ns continua mostrant una relació massa clàssica, on descobrir la mitja taronja pot ser la solució de tot. Potser hauria convingut aprofundir en quina és la posició actual dels joves respecte a la idea d'amor romàntic (ja obsoleta) i fer trontollar més els pensaments i les emocions del protagonista.
L'aparent innocència del principi fa que el crescendo emocional sorprengui i atrapi. Un exercici que requereix un molt bon treball actoral de David Maestre, que ha entès perfectament la concepció de l'espectacle del seu autor i director, Jaime Calvet. El descobriment del primer sorprèn i fa preguntar-se: d'on ha sortit aquest noi? No només destaca la part de text sinó també la dansa urbana i contemporània, que fa respirar les escenes. Apunteu el seu nom.
Not loving supera les expectatives. Sembla el plantejament d'una obra qualsevol, però se supera a si mateixa amb el bon rotllo del protagonista, l'ús intel·ligent de l'espai i la capacitat d'integrar el públic. Conscients que el món interior d'un adolescent com el Pedro ha de ser, per força, complex, s'hi llancen amb la intel·ligència d'Spiderman i la vulnerabilitat de Peter Parker. Què hi trobaríem, dins el cervell d'un adolescent, si en poguéssim obrir les portes?
Martí Rossell
@martirosselpelfort