Una road-movie teatral guanyadora del XV Premi Quim Masó que explica la fugida desesperada d'en Fadi per la geografia de bona part de l'estat
Josep Julien, autor i director de l’obra, era molt a prop dels fets aquella tarda d’agost del 2017 en què en Younes va ser abatut a trets pels Mossos d’Esquadra després de fugir dels atemptats de la Rambla. La condició d’aquell jove de Ripoll, la fragilitat de les nostres conviccions i de la identitat, l’existència o no de segones oportunitats i moltes preguntes on l’odi i la pietat són presents van portar Julien a escriure Bonobo. L’obra amb la tensió d’un thriller, guanyadora del XV Premi Quim Masó (2021), explica, com si fos una road movie, la fugida accidentada i desesperada d’en Fadi per tot l’Estat.
Bonobo
El Canal - Centre d'Arts Escèniques, 11 de novembre de 2022
Nervis, tensió, preocupació, fragilitat i desesperació és el que et trobes a Bonobo. Una obra que no et deixa respirar ni un segon, estàs amb tensió constant des que entres fins que les llums s’apaguen. Aquesta sensació es crea gràcies al joc de llums que hi ha, les imatges de fons que es projecten i el so tens que sona.
Un cop asseguda ja formes part de la història, ja que et trobes els dos protagonistes a escena mentre els acompanya una música d’ambient, la qual a poc a poc va prenent intensitat, i el volum puja fent que notis la tensió ja esmentada anteriorment. Moha Amazian entre peces desmuntades d’una furgoneta i Neus Ballbé asseguda davant del control de so, ja creen un ambient curiós.
És una obra perfecta per totes aquelles persones que quan van al teatre els agrada que se’ls expliqui tot amb total exactitud, tant les accions com els personatges, com si es tractés d’un llibre. En alguna part es fa bastant llarga perquè en alguna ocasió té massa detall del qual es podria prescindir. Encara que, amb l’ajuda d’un punt d’humor, de tant en tant, fa que es faci una mica més amè i la tensió rebaixi.
Tot comença quan en Fadi, el protagonista, va direcció a París amb una furgoneta i es para en una benzinera perquè ha entrat en reserva. Allà es troba amb un bonobo dins una gàbia molt petita. El lloc ja li fa mala espina. A la benzinera hi té lloc un succés estrany. En Fadi pretén seguir el seu viatge, però de cop, alguna cosa es pronuncia pel seu cos: uns calfreds i uns tremolors fan aturar-lo i fer marxa enrere. L’obra gira al voltant de les aventures que ha de sobreviure en Fadi arran d’aquest retrocés amb el cotxe.
Josep Julien, l’autor i director, crea l’obra arran d’haver vist en primera persona els fets d’agost de 2017 en què Younes va ser abatut a trets pels Mossos d’Esquadra després de fugir dels atemptats de la Rambla de Barcelona. A conseqüència d’això, se li van començar a plantejar moltes preguntes que amb l’obra ha pogut respondre. Tot gira al voltant de la identitat, de l’existència i de segones oportunitats.
Aina Zarapico
@ainazarapico