El messies

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Sinopsi:

Amb El Messies tenim un perfecte exemple avant la lettre d’històries de fe, curació i resurrecció (seguiran títols com ara Parsifal Paulus). Aquest capolavoro d’il caro Sassone, contemporani de Bach i Vivaldi, ja li va valer la posteritat. Tal com ens explica Stefan Zweig, Händel va rebre un encàrrec de fer un oratori sobre la Resurrecció per ser entregat en només 24 dies. Alguns mesos més tard, el 13 d’abril del 1742, El Messies serà estrenat a Dublín. Händel morirà 17 anys més tard no sense haver escoltat per darrera vegada la seva partitura preferida. 

La versió escènica, presentada aquí pel director d’escena de culte Robert Wilson, prové de la Mozartwoche de Salzburg, on es va presentar al gener del 2020, i està basada en la versió alemanya del 1789, arreglada per un altre geni: Wolfgang Amadeus Mozart. Nascut tres anys abans de la mort del mestre, el jove Mozart va fer aquest arranjament a petició d’un important mecenes francmaçó: Gottfried van Swieten, que, enamorat dels oratoris de Händel, també treballarà ell mateix més endavant els llibrets dels dos oratoris de Joseph Haydn sobre textos de John Milton: La Creació i Les Estacions

Tal com explica Robert Wilson, alguns miren El Messies de Händel des d’una perspectiva cristiana, que és també la raó per la qual quan es va presentar aquest oratori sacre a l’escenari d’un teatre va plantejar objeccions. “Per a mi, El Messies no és tant una obra religiosa, sinó més aviat una espècie de viatge espiritual.”

Fascinat per l’estructura de la composició i una arquitectura que li ofereix una gran llibertat creativa, Wilson ocupa aquesta música grandiosa, tal vegada abstracta, gairebé matemàtica, que parla d’esperança. Unes esquerdes irreparables que tenim com a societat sobre el seu protagonista (Jesús), que, evitant la comoditat, vol transformar una societat i és torturat, castigat i assassinat de manera cruel. 

Un geni, igual que Palladio o Rembrandt, neix cada 200 anys. Així, Mozart adapta el llibret a l’alemany, reorquestra part de la partitura original i afegeix petites il·luminacions; com si Van Gogh hagués repintat La Gioconda. Josep Pons i un bouquet de solistes referents ens oferiran una lectura excitant, precisa i emocionant. 

Crítica: El messies

20/03/2024

Un astronauta, una langosta y una mirada pícara

per Julieta Laxalt

El messies

Gran Teatre del Liceu, 16 de març de 2024

Sintiéndome algo fuera de lugar, algo afortunada, algo nerviosa, ¿algo dormida? Sentada en las butacas del Liceu, empieza la música. 

El Messies, imaginada por el director estadounidense Robert Wilson, solo puede ser descrita como un conjunto de paisajes visuales y auditivos altamente sugestivos. Una recopilación de cantos religiosos de Händel y Mozart, acompañada de la estética característica del director. Encontramos en esta pieza todos sus sellos personales, la frontalidad, el ciclorama de fondo, el uso del blanco, negro y azul, los movimientos y expresiones rígidas e hiperbólicas, el maquillaje blanco, la iluminación que acompaña a los movimientos… Pero, sobre todo, una increíble belleza que despierta la imaginación y te hace embarcar en un viaje sensible.

A diferencia de una obra u ópera tradicional, parece que la trama la tiene que imaginar el público. Es tan sugestiva que cada uno puede interpretar sobre lo que considera que ésta trata, imaginar los escenarios por los que pasa y, además, el ritmo de esta invita a la reflexión y a la imaginación. ¿Un naufragio? ¿Un desastre natural?, ¿El cielo? Las posibilidades son infinitas.

La pieza tiene un ritmo pausado, un suceso de imágenes que, aparentemente, no están conectadas por una trama tradicional y todas estas tienen un aspecto bastante estático. Aunque las imágenes son increíblemente interesantes de contemplar, hacia la segunda mitad del acto dos empieza a hacerse algo larga. Uno de los obstáculos que presenta es que no todas las canciones tienen una imagen asociada, o varias de las imágenes, sobre todo en las que participa el coro, se hacen algo repetitivas, lo que, sumado a este ritmo constante, pero estático y sosegado, da una gran lentitud a la pieza. Soy perfectamente consciente de que esta es, conociendo el estilo del director, su intención, pero tal vez, si fuera algo más breve, o hubiera más cantidad de imágenes, podría conseguir el mismo efecto sin que llegue a hacerse larga. En algunos momentos encontramos más interacción entre personajes, un indicio de narración, una langosta, un dueto, un astronauta, alguna mirada pícara… En estos momentos la pieza gana una gran vida, y he extrañado ver más momentos así. 

La escenografía, el vestuario y la iluminación están todos al servicio de la música, que llega a impresionar en los momentos corales y de esta no-narrativa visual, que no te deja con más opción que viajar


Julieta Laxalt