Amb El Messies tenim un perfecte exemple avant la lettre d’històries de fe, curació i resurrecció (seguiran títols com ara Parsifal i Paulus). Aquest capolavoro d’il caro Sassone, contemporani de Bach i Vivaldi, ja li va valer la posteritat. Tal com ens explica Stefan Zweig, Händel va rebre un encàrrec de fer un oratori sobre la Resurrecció per ser entregat en només 24 dies. Alguns mesos més tard, el 13 d’abril del 1742, El Messies serà estrenat a Dublín. Händel morirà 17 anys més tard no sense haver escoltat per darrera vegada la seva partitura preferida.
La versió escènica, presentada aquí pel director d’escena de culte Robert Wilson, prové de la Mozartwoche de Salzburg, on es va presentar al gener del 2020, i està basada en la versió alemanya del 1789, arreglada per un altre geni: Wolfgang Amadeus Mozart. Nascut tres anys abans de la mort del mestre, el jove Mozart va fer aquest arranjament a petició d’un important mecenes francmaçó: Gottfried van Swieten, que, enamorat dels oratoris de Händel, també treballarà ell mateix més endavant els llibrets dels dos oratoris de Joseph Haydn sobre textos de John Milton: La Creació i Les Estacions.
Tal com explica Robert Wilson, alguns miren El Messies de Händel des d’una perspectiva cristiana, que és també la raó per la qual quan es va presentar aquest oratori sacre a l’escenari d’un teatre va plantejar objeccions. “Per a mi, El Messies no és tant una obra religiosa, sinó més aviat una espècie de viatge espiritual.”
Fascinat per l’estructura de la composició i una arquitectura que li ofereix una gran llibertat creativa, Wilson ocupa aquesta música grandiosa, tal vegada abstracta, gairebé matemàtica, que parla d’esperança. Unes esquerdes irreparables que tenim com a societat sobre el seu protagonista (Jesús), que, evitant la comoditat, vol transformar una societat i és torturat, castigat i assassinat de manera cruel.
Un geni, igual que Palladio o Rembrandt, neix cada 200 anys. Així, Mozart adapta el llibret a l’alemany, reorquestra part de la partitura original i afegeix petites il·luminacions; com si Van Gogh hagués repintat La Gioconda. Josep Pons i un bouquet de solistes referents ens oferiran una lectura excitant, precisa i emocionant.
El messies
Gran Teatre del Liceu, 16 de març de 2024
Robert Wilson no només plasma el seu imaginari plàstic al teatre. És un artista amb un clar llenguatge visual que a través del joc monocromàtic transforma la realitat, tant a escena com en arts plàstiques.
Havent vist les seves adaptacions d’”El Rinoceront” d’Eugène Ionescu i l’”Ubú Rei” d’Alfred Jarry, l’anunci de la seva arribada al Gran Teatre del Liceu amb una proposta escènica a través d’un ”El Messies” casant Händel i Mozart em va omplir tant d’expectatives com de por. Per una banda, el seu imaginari estètic té una plasticitat única que et fa viatjar a un món visual dens, on el “menys és més” col·labora amb la meticulositat. El seu “Ubú” de la passada temporada al TNC (el qual també vaig criticar) em va semblar encisador a nivell estètic, però buit en quant a contingut escènic en comparació amb altres obres seves. Aquest cop, però, no ha estat un viatge teatral dins un quadre escènic, sinó que ha estat precisament això: un quadre escènic, o una col·lecció d’ells.
Més que una proposta teatral o operística, és una exposició de diversos quadres pictòrics que varien en un mateix tema i que exhuma a Déu i Jesús a través de cançons. És, en essència, un concert pictòric.
Tot i així, aquest joc pictòric es juga relativament poc: la posada en escena era monòtona (sumada al monocromatisme en sí) i es recolzava massa en la solemnitat i la parsimònia (llenguatge típic de Wilson, però en aquest cas, amb un èmfasi extrem). Anant a veure la peça amb la Julieta Laxalt, companya de Novaveu i gran amistat, vam coincidir en que l’escena que destacava era un duet on es subvertia les paraules originals i s’escenificava una seducció còmica entre els dos personatges més clown de la peça. La resta eren en essència: “Cantant a prosceni, recte, amb el cor rere seu, recte, amb un element plàstic que cau del sostre mentre (sovint, però no sempre) un personatge disfressat fa una acció ràpida que xoca amb la lentitud de la resta de l’elenc”, i fins i tot el propi públic dubtava quan s'havia d'aplaudir i quan no, donant pas a inicis fallits d'ovacions. Evidentment, tant a nivell tècnic com artístic les imatges són potents i espectaculars de veure posades en escena, sumades a uns intèrprets impecables a nivell de tècnica (però a vegades no a nivell de volum) que omplien el Liceu amb una solemnitat i grandiloqüència digne de gaudir. Tot i així, quan portes dues hores veient el mateix format amb la mateixa textura musical, se’t comença a adormir tant el cul com el cap.
La gent maquíssima del Liceu ens van permetre a la Julieta i a mi esnobejar durant una nit i gaudir de cava i canapès al Saló Dels Miralls després de l'estrena, on entre americanes i vestits (i alguna dessuadora que denotava més riquesa que qualsevol altra persona a la sala) compartíem l’opinió de que acabàvem de veure la vessant més plàstica de Wilson, que casava el cabaret amb els grans cors Cristians, resultant en una exposició de 50+77 minuts de quadres escènics.
Quan Wilson va entrar a la sala, es va adreçar en un petit speech (parsimoniós com el seu art):
“[...] Tècnics, escenògrafs, cor, cantants solistes, orquestra,… tots estaven escoltant en conjunt. I quin millor moment que avui per tenir aquest missatge? Aquest missatge d’esperança? Amb el Món tal i com està ara, necessitem escoltar aquesta música més que mai.”
Amb el cava acabat i el bol de fruits secs buit ens vam moure descaradament subtils per la sala per intentar prendre-li dos segonets al director, i després d’una bona estona dissimulant a metre i mig seu mentre ell acabava de parlar amb gent massa important com per reconèixer-los (“Los que mueven los hilos en las sombras” segons la Julieta), finalment vaig donar-li la mateixa mà amb la que vaig alabar el seu Rhinoceros a Eòlia i qüestionar el seu Ubú al blog. Quan li vaig esmentar aquestes dues peces, va somriure exclamant “Very different to this one!”, comentant-nos que gaudeix molt aportant creacions variades i diferents entre sí. En aquest cas, el seu procés amb aquesta re-interpretació d’”El Messies” neixia a través d’unes obres pictòriques que anava fent durant el procés (i que a partir del 20 de març es podran veure a la Galeria SENDA de Barcelona).
Ens va preguntar quin havia estat el nostre moment preferit abans que una dona amb perfum de cartera gràvida li privés de la meva resposta, perquè el fet que la filla de la convidada toca el fagot era més important que la meva opinió. La Julieta m’assenyalava el rellotge del mòbil amb pressa, i un cop l’olor de maquillatge car i fusta de fagot es va difuminar, vam fer-nos una fotografia amb ell i va rebre la meva resposta: "El duet”, perquè era l'únic cop on sentíem que es jugava amb la proposta escènica lluny de tot allò pictòric, que ens despertava de la monotonia temàtica.
Potser sóc massa teatral per una representació pictòrico-escènica, potser el seu “Rinoceront” em va contaminar les seves següents peces perquè va casar tan bé amb la meva fascinació amb el teatre surrealista que cap altra m’ha seduït tan bé, o potser sóc massa inquiet com per veure quadres mida “escenari del Liceu” durant quasi 3 hores. Però quan la novetat de l’impacte de veure un Wilson davant meu es difuminava, m’encisava més aixecar la mirada i buscar la caricatura oculta d’en Jordi Pujol a l’arc del prosceni del Liceu.
Àlex Locubiche