Carles. 15 anys. Bueno... Acaba amb 16 anys. Parla català i castellà. O tot a la vegada, barrejat, com pot, com vol. Adoptat quan tenia 3-4 anys. No se’n recorda. Família de classe mitjana. Fa servir el Tinder. I... coneix la Clàudia. S’enamora de la Clàudia. Classe mitjana-alta. Catalana. Burgesia catalana. Tot va bé. Primera nit que tindran sexe... bueno... faran l’amor. Hi ha molt d’amor. Tot se’n va a prendre pel sac. Apareix la cosina. Coitos interruptus. La Clàudia no li respon més les trucades. Apareix la policia a casa. Judici. Per què? És moro. O almenys ho sembla. Bueno... “en realitat”, perquè la Clàudia era menor. Però en realitat perquè és moro, no és d’aquí. Qui ets? Qui la gent creu que ets? O ets el que sents?O una barreja? Importa qui ets? Qui vas ser? O el que sembles ser? L’obra tracta d’en Carles, de l’amor, de qui és, de la seva identitat, de la seva història. Però nosaltres no serem espectadors, serem els seus oients, còmplices i jutges... en definitiva, serem la societat que diu qui és, quina és la seva identitat i qui incideix en la seva història.
Premi a espectacle revelació dels Premis de la Crítica 2018
A.K.A. (Also Known As) La Villarroel, 29 de març de 2019 Encara hi ha algú que no hagi vist A.K.A. (Also Known As)? La Sala Flyhard segueix de gira, fins al darrer dia de maig, amb la seva aposta més juvenil i és que allà on va trenca miralls. La companyia ha contribuït a omplir un espai buit dins de l’oferta teatral. No hi ha prou obres pensades i fetes per al públic adolescent i aquesta aposta ha resultat ser un èxit. A continuació, les paraules pronunciades per les veus més fresques us recomanaran aquesta obra per tal d’esbrinar on s’amaga aquest èxit escènic. Cal destacar que si anar a veure repetidament una obra t’ofereix experiències diferents a cada vetllada, la intensitat s’incrementa quan ho fas amb actituds diferents: com a espectadora convencional (amb els recursos i habilitats de cadascú) o com a professora que acompanya els seus alumnes (en aquest cas, un grup d’estudiants de 4t d’ESO). Observar les interaccions entre els nois i l’actor fan que gaudeixis l’espectacle amb una emoció més intensa i si la resposta de l’alumnat és positiva, et genera una satisfacció que és impensable d’experimentar amb la mirada de l’espectador prototípic. Observar com trontollen les emocions dels nois tot generant una sacsejada en l’immens interior que amaguen, no té preu. Voleu saber què n’opinen?
Felicitar Albert Salazar és indispensable. L’actor es fa seu el diàleg. Tan seu que fins l’utilitza per gestionar el públic rebel que l’acompanya (en la sessió de matí pràcticament la totalitat del públic era adolescent). Cal destacar aquesta habilitat que té l’actor de posar-se els espectadors a la butxaca i ho fa emprant el text de forma enginyosa per tal d’interpel·lar el públic en el moment, i el lloc concret i amb la manera idònia per resoldre la incòmoda situació (com pot ser la manca de silenci en començar l’obra). Un recurs molt intel·ligent.
Gràcies a l’actuació de Salazar els nois van connectar totalment amb l’obra i ens va permetre aprofundir en reflexions sobre els estereotips socials, els prejudicis, la identitat i el racisme, entre altres. El teatre permet experimentar emocions i vivències amb proximitat i això fa que l’aprenentatge sigui més significatiu. Cal potenciar aquest vincle amb el món escènic. Ara bé, caldria ajustar més el preu de l’entrada per incentivar l’assistència d’adolescents. De moment, cal quedar-se amb el comentari d’en Roberlin i treure’n profit: “Espero que hagan otra obra para ir a verla”.
Esperem que A.K.A. serveixi d’aprenentatge i eviti que la innocència dels adolescents, o la d’altres, no s’esquerdi com la del protagonista i passin a l’edat adulta de la forma menys traumàtica possible. Altrament, sempre podran dir que “estaban muy buenas la galletas” (Roberlin) que els van oferir.
Aprofiteu aquestes darreres representacions que A.K.A. ofereix pel territori català. Fa justícia als premis que li han atorgat.
Annie Pugnau