Sfumato. Llum de fideu

informació obra



Sinopsi:

Vivim envoltades de persones i altres éssers vius. Fins a quin punt ens concerneix el seu dolor? Per què prenem en consideració unes vides i unes altres no? Quins límits té l’empatia i per què? És possible ampliar el marc de les vides que ens importen?

Sfumato és la temptativa d’obrir escletxes entre categories massa ben definides, l’intent de dissoldre els seus límits, difuminar-los, per a què hi puguin començar a circular simpaties, cures, solidaritats…


Ens agrada dir que Llum de Fideu fa teatre translúcid, perquè de les coses de què parlem en deixem passar només la llum. Això no sabem ben bé què vol dir… però alguns intents d’explicar-ho serien: que busquem fer un teatre nu i essencial; que apel·lem al sentit màgic de les coses, a l’obertura d’espais on la mirada es desubica i on es desperta la possibilitat del impossible; que no volem oferir una versió completa i tancada de la realitat; i que apostem per la creació d’experiències que transformin a l’espectador des de la vivència, des d’allò que justament no pot ser dit amb paraules.

Crítica: Sfumato. Llum de fideu

07/07/2023

Un bestiari translúcid

per Dolça Alcanyís

Sfumato
Sismògraf d'Olot

Bèsties, salvatgines o possiblement inofensius animalons (tot depèn amb quins ulls es miren) ens obren les portes del seu barri per compartir un moment interespècie i guiar-nos a través del que és, potser, una manifestació performativa. O potser un bestiari, el bestiari dels nostres marges.

Un grupet d’amics coloms se les empesquen per tenir veu. Col·loquen el micròfon a qui fa cara d’eixerit i li passen un escrit, que abans deuen haver traduït, on canvien els “pius” per mots i deixen al descobert els nostres descosits. També hi ha un peix en bicicleta (qui sap si escapat d’un vers de la Marçal (1)), per a qui l’idioma no és un impediment per cercar el seu aliment. I també acabem coneixent un manoll d’herbes mig florit que entre rajos de sol fa ballar fresc el seu esperit.

Amb aquest Sfumato, Llum de Fideu fa honor a allò que els agrada batejar com a “teatre translúcid”. Ens escenifiquen la translucidesa d’una aigua que ens és escassa, però que necessitem tant com si fórem peixos; d’un aire net que fa volar fulles seques; del fum, que amaga allò que sabem que hi és, per uns moments, i s’imposa com la boira o la ceguesa. O potser ens alarmen d’allò que d’un dia per l’altre es pot esfumar, si no vigilem? D’aquelles vides “que no se'ns assemblen” i que pengen d’una corda fluixa? I ja sabeu què s’ha dit sempre: quan vegis les barbes del veí tallar, posa les teves a remullar...

Amb pancartes, manifestos i grafitis, les altres espècies tenen moltes coses a dir-nos. Parlen potser de nosaltres durant les sobretaules, com fan els coloms obrers de La Calòrica (2)? Les seves consignes em conviden també a cavil·lar sobre el tarannà de la nostra pròpia espècie. Podem observar en les nostres societats humanes aus obligades a migrar, plagues de cotorres incontrolables o espècimens de pota llarga incapaços de volar? 

A l’Anna Claramon, al Marc Guillén, al Mauricio Sierra, al Francesco Sinopoli i a tota la colla de voluntàries només em queda agrair-los el convit de cabriolar sobre la gespa del seu imaginari, de conte, de quadre; ple de versos i melodies d’amor a la vida. I si aquest escrit no l’hagués redactat jo, sinó un colom? M’ha dit un ocellet que llavors, de ben segur, el voldria acabar piulant uns versos de Carner(3):

Pobres homes vanitosos!

Jo sé que en els vostres

tombs

és només veient coloms

que heu après d’ésser

amorosos.

 

Referències:

1-     “Una dona sense un home és com un peix sense bicicleta”, Maria Mercè Marçal.

2- Els ocells, La Calòrica (2021).

3-     Bestiari, de Josep Carner (1964).