Génesis 6, 6-7

informació obra



Direcció:
Angélica Liddell
Escenografia:
Angélica Liddell
Il·luminació:
Angélica Liddell
Vestuari:
Angélica Liddell
Intèrprets:
Juan Aparicio, Paula Semikozova, Aristides Rontini, Sindo Puche, Angélica Liddell, Yuri Ananiev, Sarah Cabello Schoenmakers, Paola Cabello Schoenmakers, Borja López
So:
Sandra Vicente, Antonio Navarro
Vídeo:
Sandra Vicente, Antonio Navarro
Companyia:
El Eje
Dramatúrgia:
Paula Ribó
Sinopsi:

El de Génesis 6, 6-7 és un món esgotat de suportar la seva pròpia misèria. Un món que ja no pot seguir esperant i només vol desaparèixer, que busca la destrucció per arribar al més sagrat. Després de més de quatre anys sense trepitjar terres catalanes, Angélica Liddell —un dels referents reconeguts de l’avantguarda teatral europea, amb un lligam dolorosament íntim entre escena i experiència personal— torna a Temporada Alta amb un espectacle que barreja el teatre amb la poesia, que entrecreua la fúria del mite de Medea amb l’Antic Testament. Liddell ens tornarà a deixar sense paraules.

Crítica: Génesis 6, 6-7

31/12/2018

Morir de l’espant i ressuscitar per la bellesa

per Aliou Diallo

Génesis 6, 6-7: Angélica Liddell Teatre Municipal de Girona, 24 de novembre de 2018 [caption id="attachment_3905" align="aligncenter" width="366"] Fotogafia: Luca Del Pia[/caption]

- Què tal el cap de setmana?

+ El dissabte vaig anar a veure una obra d’Angélica Liddell a  Temporada Alta.

- I bé?

+ Com et diria? Esplèndidament xocant.

- Explica’t!

+ Imagina’t que entres a veure una obra que es diu Génesis 6, 6-7, dirigida per una artista tan imprevisible com Angélica Liddell, en un cap de setmana dedicat a propostes trencadores dins un festival com Temporada Alta i, tot i així, viure amb xoc l’inici de l’obra.

+ Ara en vull saber més!

- No et culpo per aquesta reacció. El primer contacte amb l’obra va ser una projecció a tota pantalla d’una circumcisió, amb tots els detalls, sense deixar de mostrar cap teixit, ni fluid.

+ Una mica forçat no?

- En realitat no tant, si tens en compte que el mateix títol de l’obra evoca l’Antic Testament que té una forta relació amb el “Tanakh” que és la Bíblia jueva, i que la circumcisió és una pràctica fortament seguida dins la cultura jueva.

- D’acord! T’ho accepto. Segueix!

+ Un cop, Liddell ens tenia on ens volia, és a dir, atemorits i expectants; van entrar els dos primers personatges totalment despullats i coberts de pintura vermella en un fons negre i davant una taula blanca. Aquests dos personatges van començar a llegir el passatge de Gènesis que tracta la reacció de Déu davant els actes que la seva creació acomplia sobre la terra.

- I quina era aquesta reacció?

+ De penediment...

- Espera! Si partim del fet que, segons la cultura judeocristiana, Déu és omniscient (Psa. 147:5) i que va planificar la sort de la humanitat abans de crear-los (Eph. 1:4,7; cf. 1 Pet. 1:2; Rev. 13:8); és difícil assumir una tesi que es basa en el seu penediment.

+ No vas errat! Però suposo que aquí hem de pensar més en termes d’antropoteisme, en el sentit d’equiparar les emocions humanes a les de Déu. Hem de pensar en una caricatura humanitzada de Déu per poder-ne parlar en termes que ens són familiars.

- Així s’entén millor.

+ Tota l’obra va transcórrer en aquest context marcat per simbologies religioses (judeocristianes) acuradament introduïdes per provocar l’espectador i satisfer-ne l’anhel de bellesa que es busca en una peça contemporània. Tot això, sense oblidar el gran treball líric i la sonoritat musical que acompanyaven unes escenes que es prestaven a aquelles melodies per aconseguir generar el context emocional buscat en cada moment per connectar amb l’espectador.

- Explicat així, sembla tot un repte per l’espectador veure aquesta obra.

+ I ho és, Liddell juga amb la sensibilitat de l’espectador, l’interpel·la, el sacseja, el fa dubtar del que sap i fins i tot, del que pot arribar a preferir no comprendre; amb referències tan explícites com xocants. Perquè m’entenguis, l’obra es tanca amb un conjunt d’escenes que connecten amb relats com el sacrifici d’Abraham i els infanticidis de Medea interpretats sense pietat; no obstant, jo mirava al meu voltant i veia cares somrient davant la bellesa que envoltava aquells recitals, cares que descansaven en cossos que mostraven una evident incomoditat fruit de la crueltat que s’amagava en aquella esplendor escenogràfica.

Aliou Diallo @ali1al2a3